Uusi ja parempi KiKy sekä perustoimeentulo

Nykytukimallissa on karenssiloukkuja, ja niistä muodostuvia laskun maksuongelmia. Se suorastaan, kiusaa, kurjistaa ja ahdistaa työpaikan menettäneitä, työttömiä ja pitää opiskelijoita köyhimpinä suomessa. Palkat ovat lian korkealla, jokaisella on varaa ostaa mökit, ajella ties millä mottoriajoneuvolla niin lumessa kuin tiellä ja lennellä ulkomailla kun masentaa liikaa. Samalla hurja palkka taso nousee jatkuvasti nostaen hintatasoja suomessa, jolloin suomenkilpailu heikkenee vuosi vuodelta vaikka tehtäisiin mitä Sipilän "KiKy" ratkaisuja. Keskustelua ohjataan työllisyyden kehitykseen ja saavutuksiin sen sijasta että sinisilmäisyyslasit eivät näe kokonaiskuvaa suomesta.

Esitämme Suomen hallitusneuvotteluihin uutta kokonaissosiaalimallia. Sipilän kikymallin mukaisesti 0 palkkakorotus, antaen duunareille noin "vappu" satasen veroprosentin mukaan. Esityksemme pureutuu kuitenkin vahvemmin suomen kilpailykyyn. Ehdotus yhdistää kikymalliin vasemmiston tyylisen, mutta rajoittavan perustulomallin,  tuoden palkanamaksuun valtion osuutta ja yrityksille mahtavan kilpailukykyhypyn, jolla noin joka neljäs työntekijä voidaan rahoittaa yritykselle tulevalla kilpailukyvyllä tai sijoittaa lisää työpaikkojen luontiin. Se rauhoittaa tavallisen kansalaisen ostokyvyn ja turvallisuuden tunteen ja poistaa aktiivimallin tarpeettomana. Se laskee tuotteiden ja palveluiden hintaa lisäten ihmisille maksukykyä.

Tämä ehdotus suomen sosiaalipolitiikaksi mahdollistaa suomen työllisyyden suunnan muutoksen voimakkaaseen kasvuun.

EHDOTUKSEN LEMPINIMI: PerustuloKiKY

PERUSTULO

Ehdotamme perustuloa 800 € / kk alle 3600 tienaaville täysimääreisenä. Työsuhteessa perustulo laskettaisiin palkkaan sisältyvänä. Ylittävältä osalta perustulon osuus pienenee palkasta ja nostaa yrityksen maksuvelvoitetta.

PALKANMAKSUN MUUTOS

Ehdotamme kolmikantasopimuksella muutettavan palkanmaksu siten, että vähennetään yrittäjän osuutta 800 € / kk siten, että jos palkat on kuukausitasolla 3600 €, supistuu työnantajan osuus palkan maksusta 800 €. Yli 3600 € ylittävältä osalta perustulon osuutta leikataan progressiiviisesti. Näin yrityksen osuus palkanmaksusta nousee.

PERUSTULON PROGRESSIIVENEN VÄHENNYS

3600 € ylittävltä osalta tehdään perustulon vähennys lisäten yrittäjän maksuvelvoitetta.

100 € lisää -> yrityksen velvoitteen osuutta lisätään 100 €

200 -> 200 €

300 -> 300 €

400 -> 400 €

500 -> 500 €

600 -> 600 €

700 -> 700 €

800 -> Yirtys maksaa koko työntekijän palkan ilman, että työntekijä saa enää valtion perustuloa.

TYÖELÄKEMAKSUT

Lasketaan normaalisti koko palkasta mukaan lukien perustulosta edelleen.

ELÄKEMUUTOS

Ehdotamme nykyisten eläkemaksujen muutosta siten että perustulon myötä valtion muita osuuksia leikataan tai poistetaan kokonaan.

OPINTOTUKI JA ASUMISLISÄMUUTOS

Poistetaan tarpeettomana.

PERUSPÄIVÄRAHAMUUTOS

Positetaan tarpeettomana.

TULONMUUTOKSET KANSALAISILLE

TULONLASKU

Esityksessä yksittäisen ihmisen kuukausitulon lasku on 0 €.

TULONNOUSU

Esityksessä työttömien peruspäiväraha nousee muutaman satasen / kk.

Palkkatyössö olevien tulot nousee vero prosentin mukaisesti:

15 % veroaste 800*1,15-800 = 120 € netto

20 % veroaste 800*1,20-800 =  160 € netto

KUNTATALOUS JA YRITYKSET

33% kilpailukyky loikka.  Arvioitu prosentti jos perusduunari saa 2400€ on yrityksen hyöty 800 € / työntekijä, mistä muodostuu keskiarvo 1600 - 3600 € välillä noin 33% kilpailukykymuutos. Tämä tarkoittaisi palkkojen pudotusta yrityksissä 33% eli toisin sanoen 33% kilpailukykyhyöty kanaisainvälisillä markkinoilla.  Yirtys voi siis 1 000 0000 euron menoista siirtää palkkaukseen tai investoihin noin 33% enemmän. tarkottaine 330 000 € lisää investointivaraa / miljoona euroa.

AKTIIVIMALLI

Esitys leikkaa aktiivimallin pois tarpeettomana, jokainen työtön saa 800 € esityksessä perusrahaa jonka päälle voi tienata verollista ansiota työpaikalla ilman että valtio verottaa 800€ osasta mitään.

Nykyisen järjestelmän vika on, että valtio verottaa jokaisesta alkavasta eurosta työveroa, jolloin jotta edes kannattaa harkita töihin menoa esitämme laskelman:

Työtön saa noin 1200 € kuussa erilaisia tukea kunnista ja kelasta.

Menemällä töihin 1200€ kuussa on henkilön vero porsentti noin 12-15 % jolloin kuukausi tienesti putoaa 180 € tarkottaen että duunari saa enää 1020 € käyttörahaa kuussa. Mikäli hän haluaisi saman rahan kuussa veroprosentilla pitäisi hänen saada työstään noin 1420 € jotta veroprosentin jälkeen hän saa saman kuin virasdtoista työttömänä. No jokainen ymmärtää että tkeemäätä mitään saan 1200€ ja tekemällä 40h työtöä saan saman. Miksi menisin töihin?

Vasta kun verollinen määrä alkaa olemaan 2000 - 3000 € luokkaa alkaa työnteko maistumaan. Siksi laskelmassa on laskettu 3600 kipurajaksi, että työnteko on kannattavaa.  Laskelmassa jokainen duunari saa verotonta 800 € näin ollen työnteko alkaa kannattamaan koska hänelle tulee työstä jokatapauksessa 800€ verotonta ja veroja maksetaan vain ylimenevästä osasta. Jolloin verojen määrä supistuu vappusatasen verran.

VALTION MENOT JA KULUT MUUTOKSESTA

laskelmassa on käytetty apuna valtioministerion sivustoa: https://tutkibudjettia.fi

NÄISTÄ KARSITTAISIIN TAI POISTETTAISIIN KOKONAAN

1. Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista 3,56 mrd. €

2. Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista 2,43 mrd. €

3. Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut 0,38 mrd. €

4. Valtionosuus työmarkkinatuesta 1,51 mrd. €

4. Perustoimeentulotuki 0,75 mrd. €

5. Opintoraha ja asumislisä 0,44 mrd.

6. Turvapaikanhakuprosessi

Yhteensä karsittavaa löytyy kuluista löytyy arviolta noin 3-5 mrd. Kaikkia mahdollisia kuluja ei ole tässä ynnäty kulujen kohdentamisten tarkempien analyysien puutteessa ja ajan käytöllisistä syistä.

TÄMÄN EHDOTUS KUSTANTAISI

2 miljoonaa saajaa 1,6 mrd

3 miljoonaa saajaa 2,4 mrd

4 miljoonaa saajaa 3,2 mrd

Veromenetyksinä palkoista jne: noin 0,5 - 1 mrd.

Laskelma ei ota kantaa valtion osuuteen eläkkeistä, sillä valtio maksaa jo tällähetkellä eläkettä ja lisääntyykö vai supistuuko valtion osuus eläkkeestä perustulorahan myötä.

EHDOTUKSEN VAIKUTUKSET

Kun yrittäjältä putoaa joka tuotantoportaasta 800 € / pää maksettavaa, tulee kaikenlainen tuottaminen halvemmaksi. Ruoan, rakennusten esimerkiksi.

Esimerkkinä rakennuksessa voi olla toista sataa eri firman työntekijää, eli kustannukset putoaisivat arviolta kymmeniä ellei satojatuhansia ja täten neliöhinta putoisi ainakin arviolta 20 - 100 euroa per neliö. Ohessa ei ole arvioitu rakennusmateriaalien hintojen laskua vielä.

Esimerkkinä suomalainen ruokatavara, teollisista linjoista putoiaisi palkkakulut, hyödykkeiden hinnat tulisivat halventumaan.

Viennin osalta, jos tuotteemme hinnat putoaa, edistää se meidän kilpailukykyä.

ESITYKSEN VAIKUTUKSET LYHYINÄ NÄKEMYKSINÄ:

1. Parantaa suomen kilpailukykyä merkittävästi.

2. Pitää yllä tai parantaa osin nykyistä toimeentuloa (palkka, tuet) / henkilö.

3. Alentaa tuotteiden ja palveluiden hintaa.

4. Ei merkittävästi lisää valtion budjettia sillä jo nykyisellään erilaiset tuet ovat lähes saman hintaisia.

5. Perustulo voidaan automatisoida.

6. Lisää työpaikkoja.

7. Kuntataloutta voidaan ohjata pois palkkojen maksusta työllistäviin toimenpiteisiin.

8. Vanhusten huollossa voidaan palkata lisää henkilökuntaa.

Allekirjoittanut on valmis viemään esityksen viralliseen kanvaan jos joku henkilö tulee toiseksi julkiseksi henkilöksi kansalaisaloitteeseen.