Uusi, turvallinen koulurakennus Tiirismaan koulun oppilaille

Terve koulu on sijoitus tulevaisuuteen

Sisäilmaongelmien vuoksi käyttökieltoon asetetulla Tiirismaan koulukiinteistöllä on keskeinen rooli Lahden keskustan alueen sivistystoimialan palveluverkkouudistuksessa. Koulukiinteistö palvelee oppilaita kymmenien vuosien ajan, joten sitä koskevat päätökset vaikuttavat tuhansien lasten ja nuorten sekä koulun henkilökunnan terveyteen ja tulevaisuuteen.

Oppivelvollisuuden vuoksi oppilaiden on pakko mennä kouluun. Vastapainoksi kaupungilla on velvollisuus varmistaa, että lain pakottama oppivelvollisuuden toteuttaminen voi tapahtua omaa terveyttä vaarantamatta. Tulevaisuutemme on lapsissa ja nuorissa. On vaikea kuvitella, kuka haluaisi asettaa muita asioita heidän terveytensä edelle.

Näkemyksemme on, että kun Tiirismaan koulukiinteistön tulevaisuudesta nyt päätetään, ei päätökseen vaikuttavana tekijänä saa olla pelkästään lyhyen tähtäimen rahankäyttö. Taloustilanne on tiukka, mutta näin suuria investointeja tehtäessä pitää muistaa, että päätökset vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen. Tuhansien ihmisten terveyteen vaikuttavat ratkaisut eivät saa olla oikea säästökohde. Koulua ei tule saneerata, vaan sen sijaan tulee rakentaa uusi, nykyaikainen, uuden opetussuunnitelman mukainen, terve ja turvallinen koulurakennus. Saneerausvaihtoehto vaikuttaa nyt halvimmalta ratkaisulta, mutta hankkeen lopullinen hinta määräytyy vasta siinä vaiheessa, kun paikkoja aletaan purkaa ja selviää todellinen korjaustarve. Jo nyt julkisuudessa esitetty arvio kiinteistön korjausasteesta on kasvanut 60 prosentista 68 prosenttiin ja samalla saneerauksen kustannusarvio on noussut. Miten varmistetaan, että saneeraamalla saadaan lapsille ja henkilökunnalle terveet ja turvalliset työskentelyolosuhteet?

Yhtenä perusteena koulun saneeraamiselle on ollut se, että koulua pidetään kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaana rakennuksena. Tosiasiassa uusi rakennus on mahdollista toteuttaa entistä rakennusta kunnioittaen, vaikkakin osa koululla tällä hetkellä olevista tiloista on uuden opetussuunnitelman kannalta epäkäytännöllisiä. Uusi koulurakennus mahdollistaisi toimivien tilojen rakentamisen. Uusi rakennus olisi myös saneerattua kiinteistöä energiatehokkaampi ja tilojen käyttösuhteeltaan parempi.

Vaikka parakkien ylläpito onkin kallista, toivomme, että tässä asiassa ei kiirehditä. Suunnitelmat tulee laatia perusteellisesti ja rakentamisvaiheessa tulee edetä huolellisesti ja hätiköimättä. Edellytämme päättäjiltä myös hankkeen tarkkaa seurantaa sekä tarvittaessa rohkeutta reagoida, jos jotakin yllättävää ilmenee. Rakennusvaiheen ammattitaitoinen ja puolueeton valvonta on niin ikään välttämätöntä.

Joka aiheuttaa haittaa toiselle, on velvollinen haitan korjaamaan ja korvaamaan. Vahinko on asia erikseen mutta jos on aihetta edes hiukan epäillä ratkaisujen luotettavuutta ja silti tehdään riskipitoinen päätös, lähestytään huolimattomuutta, välinpitämättömyyttä, tahallisuutta. Nyt tehtävällä päätöksellä vaikutetaan lasten ja nuorten terveyteen pitkälle tulevaisuuteen. Kahdesta vaihtoehdosta lyhytnäköisesti edullisemmalta vaikuttava voi ajan myötä tulla monella tapaa kalliimmaksi – lastemme terveyden kustannuksella. Onko varaa ottaa tämä riski? Kuka tarjoutuu kantamaan vastuun, jos Tiirismaan koulukiinteistö päätetään saneerata eikä ongelmia saadakaan poistettua ja yhä useampi sairastuu?