Vaadimme opettajien lähiopetustuntien määrän palauttamista entiselle tasolle Metropolia ammattikorkeakoulussa

Lähiopetustuntien vähentäminen on heikentänyt koulutuksen laatua

Pähkinänkuoressa:

Ammattikorkeakoulujen rahoitusta on leikattu ja se on vähentänyt lähiopetustunteja. Lähiopetustuntien vähentäminen on jo heikentänyt opetuksen laatua ja oppimista sekä aiheuttanut turvallisuuspoikkeamia. Tämä kaikki johtaa laboratorioanalyytikkojen ammattiosaamisen heikentymiseen ja tätä kautta heikompaan maineeseen ja työllistymiseen työmarkkinoilla. Metropolian arvo, korkea laatu, ei nykyisellään toteudu laboratorioanalyytikon koulutusohjelmassa. Vaadimme lähiopetustuntien määrän palauttamista aiemmalle tasolle!

Leikkaukset:

Ammattikorkeakoulujen rahoitusta on leikattu kahdella viimeisellä hallituskaudella satoja miljoonia euroja ja aiemmin rahoitukseen sidottu indeksi on jäädytetty (= rahoitus ei kata vuosittain nousevia kuluja, kuten esimerkiksi palkkoja). Näin ollen kulut kasvavat, mutta tulot pysyvät samana. Ammattikorkeakoulut saavat rahaa myös muualta kuin valtiolta, mutta sen osuus on alle 10 prosenttia eikä se kata valtion rahoituksen leikkauksia. Toiminnasta on jouduttu leikkaamaan ja se valitettavasti näkyy Metropolian laboratorioanalytiikan koulutusohjelman opetuksen laadun huonontumisena. Opettajien lähiopetustunteja on vähennetty.

Seuraukset:

Lähiopetustuntien vähentäminen on johtanut siihen, että opiskelu on muuttunut yhä itsenäisemmäksi. Vastuu oppimisesta on enemmän opiskelijalla. Siitä johtuen eritasoisten opiskelijoiden välinen kuilu on kasvanut yhä suuremmaksi, joka johtaa helposti siihen, että heikommat jäävät jalkoihin ja pahimmassa tapauksessa heidän osalta opinnot keskeytyvät.

Lisäksi vaakalaudalla on myös Metropolian oma maine. Metropoliasta valmistuvat Suomen ainoat laboratorioanalyytikot. Olisi tärkeää pystyä kehittymään alan mukana ja pitää yllä korkeaa ammattiosaamista. Jos valmistuneiden laboratorioanalyytikoiden ammattitaidoissa ei ole kehumista, vaikuttaa se siihen mitä Metropoliasta työelämässä ajatellaan. Laboratorioanalyytikoiden asema työelämässä on vielä murrosvaiheessa, koska kaikkialla ei tiedetä laboratorioanalyytikoiden ammattiosaamisen tasoa. Jos Metropoliasta valmistuu paljon laboratorioanalyytikoita, joiden taidot eivät ole toivotulla tasolla, voivat työnantajat kallistua palkkaamisessa enemmän yliopistotaustaisen tai laborantin puoleen!

Opettajien lähiopetustuntien vähentäminen on vaikuttanut konkreettisesti huomattavasti laboratorioharjoitusten määrään, laboratorio-oppituntien laatuun ja turvallisuuteen. Verrattuna aikaisempiin vuosikursseihin on harjoituksia nyt paljon vähemmän ja isommissa ryhmissä. Oppiminen jää vähemmälle. Monilla kursseilla on jotkin harjoitukset tehty opiskelijoille jo valmiiksi, jotta säästetään aikaa. Tämäkin on pois opiskelijoiden oppimisesta.

Lisäksi laboratorio-oppituntien turvallisuus huolettaa. Turvalliset toimintatavat syntyvät, kun vahvistetaan opiskelijoiden ammattiosaamista. Tämä vaatii erilaisten laboratoriotaitojen kehittämistä toistojen ja opettajien tuen avulla. Ryhmäkoot ovat isoja ja opettajien aika ei riitä laadukkaaseen ohjaamiseen laboratoriossa.

Meillä on erittäin ammattitaitoisia opettajia, mutta heidän opetusaikansa on leikattu liian lyhyeksi. Opettajien kiireen vuoksi oppiminen jää pintaraapaisuksi. Ei lähellekään sellaiselle syventymisen tasolle, jolle ammattikorkeakoulussa kuuluisi päästä. Monilla opettajilla on valtavasti tietotaitoa, mutta aikaa ei ole riittävästi, jotta he voisivat siirtää sitä opiskelijoille. Valtavia asiakokonaisuuksia käydään läpi yhdellä luennolla, eikä oppimista tapahdu.

Metropolian yksi arvoista on, että tähdätään korkeaan laatuun kaikessa toiminnassa. Tämä "laatu" ei toteudu tällä hetkellä koulutusohjelmassamme. Ammattitaitoinen laboratorioanalyytikko on Metropolian opetuksen laadun esilletuoja. Tämä toimii niin hyvässä kuin pahassakin. Vetoamme sen puolesta, jotta opettajat saavat menetetyt lähiopetustunnit takaisin!

Janita Sandberg, Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelija    Ota yhteyttä adressin tekijään