Vaajakosken yläasteelle paremmat tilat!

Tämän adressin päämääränä on saada huomiota päättäjiltä, joidenka käsissä Vaajakosken yläasteen tilat ovat. YA:n oppilaat opiskelevat tällä hetkellä parakeissa, joissa olot eivät varsinkaan talvisaikaan ole kovinkaan miellyttävät. Lisäksi päänvaivaa oppilaille aiheuttaa alati vaihtuvat sijaiset, koska opettajat sairastelevat usein (syynä ainainen kylmyys + joissain parakeissa on jo hometta). Monia tunteja on siirretty jo Vaajakumpuun (läheiselle ala-asteelle, jonne on noin 10 minuutin matka), kotitaloustunnit Kuokkalan Salmirantaan, jonka tilat eivät oikeastaan vastaa kotitaloustunnin tiloja. Siellä oppilaat saavat tyytyä katsomaan videolta, kun joku toinen kokkaa ja selittää, kuinka sipuli oikeaoppisesti pilkotaan. Sitten vielä ihmetellään, miksei me nuoret osata mitään.

Kun oppilaat vielä opiskelivat "kivikoulussa", pakkovälkkiä oli vain kaksi. Nyt jokainen välitunti vietetään ulkona. Oppilailla ei ole minkäänlaista suojaa luonnonilmiöiltä (tässä tarkoitan lähinnä sadetta ja lunta - mistään hurrikaaneista ei ole kyse). Siksi monet oppilaat pyrkivät parakkien sisälle, eteistilaan, lämmittelemään. Osa menee välitunneilla piiloon vessaan, josta opettajat heidät sitten lopulta häätävät. Joidenkin vessojen ovista ovat kadonneet mystisesti lukot - missä oppilaiden yksityisyyssuoja?

Ruokailu siirtyy pian Väkkärään, läheiseen vanhainkotiin. Yläasteen kupeessa sijaitseva liikuntahalli on myöskin homehtunut, joten oppilailla ei ole enää paikkaa liikuntatunneille. On siirrytty kävelemiseen. Osa oppilaista tahtoisi korottaa numeroita - miten tämä on mahdollista, jos enää millekkään kouluaineelle ei ole siihen tarkoitettuja tiloja?

Kokonaan uuden koulun rakentaminen alkaa vuosien päästä. Tiedämme, että uutta koulua ei saa vain sormia napsauttamalla, mutta toivoisimme, että "men in charge" voisivat parantaa olojamme edes hiukan. Saisimme edes LÄMPIMÄT opiskelutilat, katokset tai PÄTEVÄT sijaiset. Please JKLMLK, pimp my school!