Äänestä - saat 10 euroa!

Kannustetaan ihmiset äänestämään rahalla - näin demokratia saa laajemman ulottuvuuden - saamme oikeasti näköisemme eduskunnan, siis asioidemme päättäjät

Suomessa äänestysaktiivisuus laskee koko ajan. Ihmiset eivät osallistu omien asioidensa hoitajien valintaan kuin 68 prosentin osuudella (eduskuntavaalit 2007).

Miksi emme äänestä, miksi nukkuvien puolue on suurin puolue - 1,5 miljoonaa "jäsentä" - se on miltei yhtä paljon kuin hallituksemme kokoonpanon saama yhteisäänimäärä vuoden 2007 eduskuntavaaleissa (1,6 miljoonaa).

Tutkimusten mukaan tavalliset ihmiset eivät luota poliitikkoihin, mutta se ei saisi olla syy äänestämättömyyteen. Tämän päivän hallitus päättää meidän kaikkien asioista ja heidän demokratiaosuus on vain noin 38% kaikista äänioikeutetuista! Kansan vähemmistö hallitsee suurta enemmistöä.

Suomessa on noin 4,3 miljoonaa äänioikeutettua, kuinka turvaamme, että he menevät äänestämään, joka on muuten oikeus ja velvollisuus. Viime vaaleissa äänestäjiä oli noin 2,8 miljoonaa. Miten saamme nuo noin 1,5 miljoonaa äänestämätöntä liikkeelle? --- Jos saisimme, muuttuisi eduskunnan kokoonpano radikaalisti - se voisi muuttua sellaiseksi, joka kykenenee tekemään ne kivuaalit päätökset, joita nykyinen hallitus ei pysty tekemään.

VASTAUS:
Valtio maksaa jokaiselle äänestäneelle (lippunsa uurnaan laittaneelle) 10 euroa vaali- eli matkarahan. Tämä operaatio maksaa noin 47 miljoonaa, mutta nuo vaalirahat menevät läpinäkyvästi niiden maksajille eli kansalaisille itselleen ja suoraan. Tämä on paras ja rehellisin vaalirahoitus suomalaiselle yhteiskunnalle!

Jos olet sitä mieltä, että houkuttelemme kansalaiset tekemään velvollisuutensa ja käyttämään oikeutensa, annan nimeni adressiin, jossa tuen päätöstä jakaa vaali- eli matkaraha äänestyspaikalla kannustamaan ihmiset sankoin joukoin uurnille seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Ilkka Luoma