Väkivalta pois julkisen liikenteen uutisnäytöiltä ja julkisen tilan mainonnasta

JULKINEN TILA ON MYÖS LASTEN TILAA!

Julkisessa tilassa kulkijat altistuvat, osin tahtomattaan, uutisille ja mainoksille. Viimeisten vuosien aikana kaupunkitilaa ovat mainosjulisteiden lisäksi alkaneet vallata myös liikkuvan kuvan mainontaa hyödyntävät näytöt, jättiscreenit ja sähköiset uutisnäytöt esimerkiksi raitiovaunuissa.

Osa uutisoinnista ja mainonnasta sisältää otsikoita ja sanastoa, jotka herättävät erityisesti alaikäisissä, mutta myös osassa aikuisista lukijoista pelkoa, hämmennystä, kysymyksiä ja turvattomuuden tunnetta. Trigger warningeja ei käytetä, eikä koko kontekstia välttämättä avata.

Ala-asteikäiset ja jo pienemmätkin lapset osaavat lukea ja he käyttävät julkista liikennettä ja liikkuvat kaupungilla siinä missä aikuisetkin. Tätä ei tunnuta ottavan huomioon uutisissa tai niiden teasereissä, joissa vilisee sellaisia sanoja, jotka viittaavat henkirikoksiin ja seksuaalirikoksiin tai mainoksissa, joissa on pelottavia hahmoja, väkivaltaa, ampuma-aseita tai seksismiä.

Allekirjoittamalla tämän adressin vaadit kaikille turvallista julkista tilaa sekä seksismistä ja väkivallasta vapaata uutisointia ja mainontaa julkisen tilan markkinointivälineisiin.

Vaadit myös julkisen liikenteen uutis- ja mainosnäyttöjen sisältöjen suodattamista väkivallasta vapaaksi.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Marja Viitahuhta voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Tulisiko rahapelit vapauttaa kilpailulle?