Valtatien 3 tiesuunnitelmat Laihialla

Me allekirjoittaneet vastustamme Laihialla valtatielle 3 kaavailtuja tiesuunnitelmia. Parannusehdotukset on tehty ohikulkijoiden ehdoilla ja niistä on alueen asukkaille ja yrittäjille enemmän haittaa kun hyötyä. Emme hyväksy nopeuden nostoa valtatiellä, joka kulkee taajaman läpi lisäten melua, tärinää rakennuksissa, pölyä yms. Emme myöskään ymmärrä ajatusta Laihian jättämisestä 3 metriä korkeiden meluaitojen taakse. “Tuulitunneli” ei sovi maisemaan ja sen lisäksi tie levenee paikoittain reilusti tonttien puolelle ja täten alentaa kiinteistöjen arvoa.

Suunnitellut liittymien poistot vaikeuttavat asukkaiden liikkumista ja pääsyä kauppojen pihaan. Lisääntyvät suojatieteiden ylitykset aiheuttavat vaaratilanteita tiellä, jossa liikkuu paljon koululaisia ja harrastuksiin kulkijoita. Suunnitellut alikulut kaukaloineen vaikuttavat lupauksista huolimatta pohjaveden liikkeeseen ja suurena vaarana on täällä savimaalla paaluttamattomien kiinteistöjen vajoaminen. Kuka korvaa vahingot? Suunniteltujen alikulkujen kohdalla tietä olisi nostettava paikoitellen jopa 2,5 metriä.

Vasemmalle kääntyminen estetään, jolloin liikenteen (myös raskas liikenne) on kierrettävä keskustan läpi päästääkseen alikulun kautta tien toiselle puolelle. Tämä lisää liikennettä myös Laihiantiellä.

Risteysalueiden turvallisuusongelmat ja mainitut “ruuhkat”saisi ratkaistua huomattavasti edullisemmin mm. liikenneympyröillä/kiertoliittymillä. Vastaavia on valtateillä ympäri Suomea ja sellainen on Ely-keskuksen mukaan suunnitteilla myös samalle valtatielle 3 Jalasjärvellä. Taajaman kohtaan suunniteltu keskikaide tuskin on kovin toimiva ratkaisu maaseudulla, jossa liikkuu traktoreita ja muita hitaampia ajoneuvoja. Koska ohittaminen on mahdotonta keskikaiteen takia, miten käy hälytysajoneuvojen joiden asemapaikka on tässä kohdassa?

Tiesuunnitelmat koskevat jokaista laihialaista, joten toivoisimme mahdollisimman monen tutustuvan tiesuunnitelmiin ja allekirjoittavan adressin. Haluamme että asuinympäristö pysyisi edelleen miellyttävänä eikä Laihia olisi vain aidan taakse suljettu paikka, josta on päästävä lujaa läpi.

Lisätietoa tiesuunnitelmista ja havainnekuvia löytyy osoitteesta:   http://www.ely-keskus.fi/web/ely/vt-3-laihian-kohta

Eija ja Jorma Järvinen      Sanna ja Jani Ala-Luhtala      Seija Mukari