Vammaisten oikeus seksuaalisuuteen ja avustettuun seksiin

Me allekirjoittaneet vetoamme, että eduskunta ja STM ryhtyvät toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että myös vammaisille Suomessa pystytään turvaamaan oikeus omaan seksuaalisuuteen.  Vammaisetkin ihmiset haluavat ja tarvitsevat seksiä, mutta vammaiselle ihmiselle seksi ja seksuaalisuuden toteuttaminen eivät aina ole helppoa. Varsinkaan erilaisissa palveluyksiköissä tai hoitolaitoksissa asuvat ihmiset eivät voi toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan. Kumppania on vaikea löytää ja oma fysiikka voi yksinkertaisesti estää seksin harjoittamisen.

Aihe on ollut pitkään tabu, mutta noussut viime aikoina julkiseen keskusteluun avustettua seksiä käsittelevän opaskirjan julkaisun myötä. Kynnys ry ja Sexpo-säätiö julkaisivat yhdessä oppaan Avusta ja ohjaa seksissä turvallisesti. Opas on tarkoitettu vammaistyöhön, henkilökohtaisille avustajille sekä avun käyttäjille. Siinä käsitellään seksissä avustamisen käytäntöjä, menetelmiä ja etiikkaa.

Tarjoamalla oikeanlaista apua voidaan parantaa elämänlaatua ja hyvinvointia huomattavasti.

Kenen tahansa ei tarvitse edelleenkään ryhtyä vammaisten ihmisten seksiavustajiksi.

Edes hoitohenkilökunnalla ei ole velvollisuutta avustaa, mutta asian tärkeys on ymmärrettävä.

Seksiapu ei myöskään tarkoita seksipalveluiden tarjoamista.

Tarvittavat toimenpiteet:

1. Jokaisella ihmisellä on oikeus tavoitella hyvää seksielämää. Hoitosuunnitelmissa puhutaan kokonaisvaltaisesta ihmisten kohtaamisesta, jolloin läheisyyden, seksin ja seksuaalisuuden merkitystä ei voi sivuuttaa. Näiden toteuttamiseksi on vammaisten ihmisten kohdalla löydettävä jokaiselle toimivimmat ratkaisut.

2. Vammaisten, hoitohenkilökunnan sekä avustajien tueksi tarvitaan koulutettuja, asiaan perehtyneitä seksuaalineuvojia.

3. On tunnistettava, että vammoja on monenlaisia. Kehitysvammainen henkilö voi tarvita ohjausta, opastusta ja seksuaalikasvatusta. Liikuntavammainen henkilö taas pystyy usein itse kertomaan omista toiveistaan. Häntä auttavat esimerkiksi erilaiset tekniset apuvälineet. On mahdollistettava laitoksissa ja kodeissa myös hiljainen rauhallinen tila, oma aika ja seksivälineiden saatavuus.

4. Turvallisia ja laillisia käytännön avustamisen keinoja on etsittävä yhdessä koulutettujen seksuaalineuvojien kanssa.