Kotihoidontuen kuntalisä Varkauteen

Me tämän adressin allekirjoittaneet haluamme, että Varkaudessa otetaan käyttöön Varkauslisä, eli kotihoidontuen kuntalisä kaikille alle 3-vuotiaita lapsiaan kotona hoitaville. Esitämme kuntalisän suuruudeksi 250 euroa/kk ensimmäisestä alle kolmevuotiaasta lapsesta ja 50 euroa/kk sisarkorotuksena jokaisesta päivähoitoikäisestä muusta lapsesta. Esitämme kuntalisän käyttöönottoa 1.1.2011 alkaen.

Kotihoidon kuntalisä osoittaa kunnan aitoa lapsiperhemyönteisyyttä ja halua saada lisää asukkaita. Kuntalisän käyttöönotto lisäisi lapsiperheiden valinnan vapautta ja antaisi vanhemmille mahdollisuuden hoitaa lapsiaan kotona pidempään. Kotihoidon tukeminen kuntalisän avulla myös vähentäisi päivähoitopaikkojen tarvetta ja toisin sitä kautta konkreettisia säästöjä kaupungille.

Marraskuun alussa teen kuntalisästä kuntalaisaloitteen Varkauden kaupunginhallitukselle ja liitän tämän adressin aloitteen mukaan. Nimien keruu adressiin jatkuu vielä tämän jälkeenkin.

*******************

2.3.2011

Tiedustelin Varkauden Kaupungilta missä vaiheessa aloitteen käsittely on. Sain vastauksen, että asia on valmistelussa sivistysjohtajalla.

*******************

Aloite ei mennyt läpi. Sain vastauksena kokoelman perusteluja, jotka olivat edellisen vastaavan aloitteen selvityksestä. Uutta selvitystä ei oltu tehty eikä asiaa mahdollisesti oltu käsitelty valtuustossa ollenkaan. Jatketaan nimien keruuta ja laitan aloitteen myöhemmin uudestaan.