Vastaanottokeskus Kauhavalle

Kannatamme pakolaisten vastaanottokeskusta Kauhavalle!

Suomen Punainen Risti kaavailee perustavansa vastaanottokeskuksen Kauhavalle LSK Business Parkin tiloihin (ent. Lentosotakoulu). LSK Business Parkin yhteydessä toimivan Kauhavan Lentohotellin toiminnan käynnistänyt Johanna Liinamaa ei näe mahdollista pakolaisten vastaanottokeskusta haitalliseksi hotellin toiminnan kannalta tulevaisuudessa. Hänen mielestään entisen lentosotakoulun alue sopisi mainiosti pakolaisten vastaanottotoimintaan. Vastaanottokeskus työllistäisi suoraan noin 20 henkilöä. (Komiat-lehti 28.8.2015)

Me suomalaiset olemme niin onnekkaita, että olemme jo monen sukupolven ajan saaneet elää rauhan ja vapauden oloissa. Viimeksi itse apua tarvitessamme saimme sitä: ruotsalaiset ottivat toisen maailmansodan aikana suojiinsa lähes 70 000 suomalaista pakolaislasta. Kauhavallakin asuu nykyään Karjalasta paenneiden evakkojen jälkeläisiä.

Vuoden 2015 aikana Eurooppaan on saapunut satojatuhansia miehiä, naisia ja lapsia, jotka ovat jättäneet kotinsa ja lähteneet hengenvaaralliselle matkalle kohti tuntematonta määränpäätä. Kukaan ei tee tällaista päätöstä kevyin perustein. Emme voi käsittää sitä kärsimystä, jonka keskellä esimerkiksi syyrialaiset ja afganistanilaiset pakolaiset ovat jo vuosien ajan eläneet.

Suurin osa pakolaisista saapuu Eurooppaan niistä kohdin, jotka ovat lähimpänä kriisialueita. Oman talouskriisinsä keskellä kamppaileva Kreikka on yksi suurimpia pakolaisten vastaanottajamaita. Saksa on päättänyt ottaa vastaan näistä ensimmäisistä vastaanottajamaista tulevat pakolaiset. Suomen on osoitettava vastaava solidaarisuutta ja osallistuttava muiden Euroopan maiden tavoin pakolaisten auttamiseen.

Emme voi ummistaa silmiämme käsillämme olevalta kriisiltä. Suomeen mahtuu uusia pakolaisten vastaanottokeskuksia, ja Kauhava on erinomainen paikka yhdelle niistä. Kauhava voi tarjota sotien kauhuja paenneille mahdollisuuden ihmisarvoiseen elämään.

Kaupunginhallitus käsittelee asiaa kokouksessa 14.9.2015.

Me allekirjoittaneet kannatamme lämpimästi hanketta!