Vastustamme Ahjolan päiväkodin yksityistämistä

Haapaveden kaupunki suunnittelee Ahjolan päiväkodin yksityistämistä. Yksityistämisen perusteena ovat säästöt.

Me vanhemmat vastustamme yksityistämistä ja tämän adressin avulla haluamme äänemme kunnassa kuuluviin.

Allekirjoittamalla voit tukea meitä tässä tärkeässä asiassa.

Ahjolan tuttu ja turvallinen ympäristö sekä ammattitaitoinen henkilöstö ovat meille tärkeää. Kyse on kuitenkin meidän rakkaiden lastemme arjesta.

Haluamme että päiväkotimme pysyy kunnallisena ja kaikille mahdollisena vaihtoehtona.

Alla pohdintojamme, miksi yksityistäminen ei ole kannattavaa

Kuinka paljon todellisuudessa säästetään, kun Ahjolassa olleet lapset joutuvat lähtemään toiseen kunnalliseen päiväkotiin, kun yksityiseen ei monella vanhemmalla ole varaa jäädä? Kunnalliset päiväkodit ovat jo täynnä, joten niiden resursseja joudutaan kasvattamaan tai jokaiselle Ahjolassa olleelle perheelle antamaan palveluseteli. Ahjolan yksityistämisen myötä Haapaveden varhaiskasvatuspaikoista puolet olisi yksityisiä. Alkavatko yksityiset nostaa esim. palvelusetelin hintaa?

Yksityistämisen tapahtuessa emme voi olla varmoja yrittäjien ja henkilökunnan pysyvyydestä. Jatkuvat muutokset organisaatiossa luovat epävarmuutta ja turvattomuutta niin lapsiin kuin aikuisiin. Entä kun yksityinen toteaa ettei päiväkoti kannatakaan (mikä on hyvin todennäköistä, koska Haapavedellä jo olemassa olevissa yksityisissä päiväkodeissa on tilaa, mutta kunnalliset ovat täynnä)? Kuinka varhaiskasvatus sitten järjestetään? Perustetaanko väliaikaisratkaisu johonkin purku-uhan alla olevaan rakennukseen?

Löytyykö Ahjolassa toimineelle, paljon suosiota saaneelle kerholle tiloja?

Kunnallisen päiväkodin ryhmässä on kaksi lastentarhanopettajaa, lastenhoitaja ja avustaja. Yksityisen päiväkodin ryhmässä on yksi lastentarhanopettaja, kaksi lastenhoitajaa eikä ollenkaan avustajaa. Riittävätkö hoitajien resurssit? Mitä tapahtuu Ahjolan kokeneelle ja osaavalle henkilökunnalle?

Ahjolassa ymmärretään alati muuttuvat tilanteet ja aikataulut perheiden arjessa. Aina voidaan joustaa. Vanhempien kokemuksen mukaan yksityisissä päiväkodeissa hoitoajoissa ei jousteta.

Jos yksityinen päiväkoti on lomaviikkoina kiinni, mihin lapset saadaan silloin hoitoon? Tällä hetkellä yksityisestä päiväkodista lapset siirtyvät kunnalliseen päiväkotiin, jossa ryhmät ovat jo valmiiksi täydet.

Huolenamme on myös erityislasten tulevaisuus. Kunnan on turvattava lasten päivähoito ja järjestettävä kaikille hoitopaikka. Erityislasten hoidon järjestämiseen täytyy käyttää enemmän resursseja, joita yksityiset päiväkodit eivät kustannussyistä järjestä.

Mikäli Ahjola yksityistetään, aiomme vaatia kunnallista päivähoitoa lapsillemme.

Mihin lapset mahtuvat, kun ryhmät ovat jo valmiiksi täynnä? Huolemme on suuri. Onhan kyseessä kuitenkin lastemme hyvinvointi ja tulevaisuus.

Emme halua lastemme varhaiskasvatusta ajateltavan pelkästään kuluna kaupungin kassassa. Lasten hyvinvointia ei voi ajatella rahassa.

Hanne Liukkonen, vanhempien ja lasten asialla    Ota yhteyttä adressin tekijään