Vastustamme Urheilupuiston metsän läpi menevää katua

Kunnanhallitus on 8.1.18 käsittelyssään tehnyt suunnitelmamuutoksen liikennejärjestelyihin. Me allekirjoittaneet vastustamme autoliikenteen ohjaamista Veikkolan Urheilupuiston metsän läpi.

Alueella on merkittäviä luontoarvoja, kuten liito-oravat, kalliojyrkänteet ja suojellut lehdot. Siellä risteilevät polut, valaistut ulkoilureitit ja frisbeegolf rata. Ne vetävät reippailemaan kaikki vanhat uudet ja tulevat veikkolalaiset ja väkeä kauempaakin. Kunnanhallitus aikoo sallia täysimittaisen taajamakadun vetämisen, jolloin 350 m leveä metsä katkeaa keskeltä.

Liikenneturvallisuus Veikkolanpuro II:n ja sen lähialueella ei parane yhtään jos autot siirretään liikkumaan polkuja risteilevään metsään. Kadun ylityksessä voi onnettomuuksia sattua, sillat eivät niitä estä.

Päiväkotilasten ja koululaisten käytössä on nyt turvallinen reippailu- ja peikkometsäretkialue, jonne autot eivät ole tervetulleita. Frisbeegolfrata on tuonut todella paljon uusia liikkujia luontoon, mukana lapsia ja nuoria. Sellaisiakin, joita ulkona liikkuminen ei aiemmin kiinnostanut.

Rauhallisessa metsässä ulkoilu, joka voisi tuoda terveitä päiviä meille kaikille, on uhattuna. Urheilupuiston metsän pilaaminen autoliikenteellä laskee sen houkuttelevuutta ja vähentää siten koko Veikkolan alueen arvostusta. Myös uudelle muuttavia asukkaita ja yrityksiä houkuttelee se, että päätämme säilyttää ulkoilualueemme luonnonläheisenä, rauhallisena ja turvallisena. Rakennetaan yhdessä Veikkolan brändiä, johon kuuluu loistavat ulkoilumahdollisuudet luonnossa!