Tehomaatalous on lopetettava, kuten myös turkistarhaus sekä eläinkokeet!

Me adressin allekirjoittaneet vaadimme että kaikkia eläimiä tulee kohdella hyvin, niiden hyvinvointiin on kiinnitettävä enemmän huomiota ja eläinten yksilölliset tarpeet on otettava huomioon eläintuotannossa. Vaadimme, että eläimiä kohdellaan tuntevina yksilöinä. Tehomaatalous on lopetettava, kuten myös turkistarhaus sekä eläinkokeet!

------------------------------------------------------------

MITÄ sinä voit tehdä että eläinten rääkkäys loppuu? Maatalouden tehotuotanto loppuu? Sikojen sekä muiden eläinten elävältä keittäminen loppuu? Turkistarhaus loppuu? Eläinkokeet loppuvat? Tehokalastus sekä huvimetsästys loppuu? Lemmikkieläinten jalostus loppuu? jne..

Viime kädessä vastuu on tavallisella kuluttajalla. Eläinten suurimittainen hyväksikäyttö on mahdollista vain, koska sille on kysyntää ja rahoittajia. Sinulla on valta vaikuttaa eläinten asemaan yhteiskunnassamme yksinkertaisesti muuttamalla kulutustottumuksiasi. Sinulla on valinnan mahdollisuus ja samalla vastuu valinnoistasi. Eläimet ovat tuntevia ja kärsimyskykyisiä olentoja, joilla on aitoja hyvinvointivaatimuksia. Meillä on eettinen vastuu ottaa huomioon nämä vaatimukset.

Ihmisellä on ajattelevana olentona vastuu ympäristöstään, ja vastuu myös omasta sekä eläinten hyvinvoinnista. Eläimen kärsimystä ei pidä lisätä, vaan se tulee pyrkiä tappamaan mahdollisimman kivuttomasti.

------------------------------------------------------------

TEHOMAATALOUS; häkkikanaloiden kanat viettävät koko elämänsä A4-paperiarkin kokoisessa tilassa. Sikaloiden häkeissä viruvilla eläimillä ei ole muuta tekemistä turhautumiensa purkamiseen kuin kaltereiden pureskelu. Broilerihallin 20 000 kanaa ovat stressaantuneita ja kärsivät koko elämänsä ajan. Kasvattamoiden olemassaolo perustuu eläinten arvon kieltämiselle. Eläimiä pidetään niin arvottomina, että niiden käyttö lähes mitä tahansa omaa päämäärämme varten nähdään oikeutettuna. Eläintehtaissa tuntevien olentojen ainutkertainen elämä viedään ihmisten makutottumusten takia.

TURKISTARHAUS; maamme turkistarhoilla kasvatetaan noin viisi miljoonaa kettua, naalia, minkkiä, hilleriä ja supikoiraa joka vuosi. Turkistarhoilla näitä älykkäitä ja liikkuvaisia eläimiä pidetään pienissä verkkopohjaisissa häkeissä, joissa niillä ei ole mahdollisuutta käyttäytyä lajilleen ominaisesti. Kettuhäkeissä on tilaa vain puolisen neliömetriä eläintä kohden; minkkihäkin pinta-ala on vain 0,2 neliömetriä. Villien sukulaistensa tapaan myös turkiseläimillä on luontaisia tarpeita ja vaistoja, mm. saalistus, pariutuminen ja poikasten hoito. Ahtaista ja virikkeettömistä oloista johtuen tarhaeläimillä esiintyy tavallisesti käyttäytymishäiriöitä. Esimerkiksi minkit saattavat toistaa häkeissään samaa liikerataa hyppimällä häkin seiniä vasten. Stressaantuneet emot saattavat jopa tappaa ja syödä poikasensa. Eläimet tapetaan heti, kun niiden talviturkki on parhaimmillaan. Ketut tapetaan useimmiten sähköiskulla peräaukkoon, kun taas minkit kaasutetaan hiilidioksidilla.

ELÄINKOKEET; eläinkokeissa kärsii joka vuosi satoja miljoonia koe-eläimiä ympäri maailmaa. Melkein jokainen käyttämämme tuote on jossain tuotekehityksen vaiheessa testattu eläinkokein. Vain murto-osa eläinkokeista liittyy vaarallisempien sairauksien parannuskeinojen kehittämiseen.

Totuus suomalaisesta eläintuotannosta:

A-studio 28.11.2007, julma totuus tehotuotannosta:

Oikeutta eläimille:

Sikaa keitettiin elävältä Suomessa - ei syytettä!
"Tullessani kalttaushuoneeseen huomasin, että kalttauskoneeseen oli menossa emakko, joka oli tajuissaan. Se yritti pois kalttauskoneesta. Emakkoa ei ollut pistetty kunnolla. Huoneessa ei ollut varatainnutusmenetelmää lisätainnutukseen. Huoneessa ollut työntekijä XX sanoi, että vastaavaa on tapahtunut ennenkin" IL:

Lemmikkieläinten jalostus - kauniita koiria ja kissoja terveyden kustannuksella?:
Myös muita lemmikkieläimiä jalostetaan sairaiksi.

Luonnonsuojeluliitto on EU-aikana huomauttanut, että nykyinen suurpetojen kiintiömetsästys ei ole EU:n luontodirektiivin poikkeuslupasääntöjen mukaista. Esimerkiksi ilvekselle ja sudelle on poikkeuslupia on annettu ilman, että alueella olisi ollut mitään todellisia haittoja, kuten korvattuja kotieläinvahinkoja. Tällainen metsästys on yleistä huvimetsästystä eikä se täytä direktiivin tiukkoja poikkeuslupaehtoja:
(Myös salametsästys on huvimetsästystä.)

”Untuvantuotannosta kertova tv-dokumentti on herättänyt kohun Ruotsissa jo ennen sen näyttämistä televisiossa. Toimittajat ovat kuvanneet piilokameraa käyttäen, kuinka eläviä hanhia kynitään Etelä-Unkarissa.” Näitä tuotteita päätyy myyntiin Ikean lisäksi muun muassa Åhlénsiin ja Jyskiin:

Kaupallinen tehokalastus; Maailman meriä ollaan kalastamassa loppuun. Pyydystettävän kalalajin lisäksi verkkoihin tarttuu valtavia määriä muita mereneläviä, jotka heitetään kuolleina tai kituvina takaisin mereen. (Erityisesti tonnikalan pyydystämisessä jää kiinni verkkoihin maailman merissä arvioiden mukaan 1-3 miljoonaa eri lajeihin kuuluvaa delfiini- tai pyöriäisyksilöä. Näistä kuolee (lähteistä riippuen) kymmeniä, jopa satoja tuhansia joka vuosi. Muoviset, jopa yli 60 kilometriä pitkät ajoverkot ovat myös uhkana niin delfiineille kuin muillekin merinisäkkäille, verkot vaeltavat meressä eteenpäin vangiten kaikki eläimet, jotka sattuvat olemaan verkon reitillä.) Kuiville nostetut kalat kuolevat hitaasti tukehtumalla. Esimerkiksi EU:n kalastusaluksissa arvioidaan olevan ylikapasiteettia noin 40 prosenttia, ja niinpä kaksi kolmasosaa kaupallisesti kalastettavista lajeista on jo ylikalastettu. Tunnetuimpia ylikalastettuja lajeja ovat turska, tonnikala ja kampela. Anjovis pyydettiin Välimerellä loppuun jo 1980-luvulla, eikä kantaa ole saatu elpymään. Yhdenkin lajin vaje vaikuttaa koko ekosysteemin tasapainoon. Kalankasvatus puolestaan rehevöittää vesistöjä ja aiheuttaa vakavia ympäristöhaittoja.

Kaviaari - herrojen herkku, eli sammen mäti. Sammen pyynti on tänä päivänä niin voimakasta ja säännöstelemätöntä että tutkijoiden mukaan monet sampilajit ja kannat ovat kuolemassa sukupuuttoon.

Hanhenmaksa, jota myös ankanmaksan nimellä kaupataan, on Keski-Euroopasta peräisin oleva juhlapyhien erikoisherkku. Hanhenmaksan tuottaminen aiheuttaa eläimille kipuja ja sairaalloisen tilan. Hanhia pakkosyötetään kuukauden ajan runsaalla ja rasvaisella ravinnolla. Tämän seurauksena hanhien maksa paisuu jopa kahdeksankertaiseksi normaalimaksaan verrattuna.

jne..