Pelkistetympiä vauvanruokia ja soseita kaupanhyllylle!

Olen kahden allergisen lapsen äiti ja olen huomannut, että kaupan valmispurkkiruoat sisältävät aivan liian montaa eri ainesosaa per purkki. Tämä vaikeuttaa allergialapsiperheiden elämää kovasti, kun ei voi koskaan päästä vähän helpommalla ruoka-asioissa. Lisäksi alkupaloiksi muillekin lapsille olisi järkevämpää mahdollisimman simppelit maut. Todella vähän on ruokia, joissa olisi simppelit perusraaka-aineet /niitä vain 1-3 per sose. Myös mm. nämä allergiaa yleisesti aiheuttavat aineet kuten venhäjauho, sitruunahappo,peruna, paprika, maissi, rypsi/rapsi, omena ja maito on tungettu joka ikiseen purnukkaan sekoittamaan pakkaa. Elämää helpottaisi kovasti, jos vauvojen ruokia pelkistettäisiin niin, että allergisetkin löytäisivät sieltä sopivia. Esim. lihasoseissa broileri-bataatti, poro-peruna, poro-bataatti, riisi-broileri tai ihan vaan pelkkä bataatti omanaan. Lisäksi noissa hedelmäsoseissa olisi hyvä, jos olisi enemmän yhden maun soseita, eksoottiset hedelmät ovat yleensä allergisoivia ja omenakin monille allergikoille pahasta. Joku allergisten lasten ruokasarja olisi kiva tai siten ihan normisoseiden rinnalle pelkistetyt soseet!

Ajattelin, että jos saamme tarpeeksi pitkän nimilistan kerättyä, lähettää lastenruokavalmistajille sähköpostilla tämän nimilistan ja kirjeen.