Vegetarians & vegans -merkintä elintarvikkeisiin

http://api.ning.com/files/bGyFj50FeGgJ9c4vkZ7G38Yt3-Y1mGwbEJUqO1IRg5iFHxIOYSbROKnsHfTHVSoKzOfKBNm*6yaoj79kU1Kmc6RH6s6v-Fpb/Lidl.PNGAllekirjoittamalla tämän vetoomuksen kannatan ruoan vegaanisuudesta/vegetaarisuudesta kertovan merkinnän lisäämistä elintarvikkeisiin, pääpainona ruokatuotteet. VAIHTOEHTONA teksti "100% kasvipohjainen", joka on varmasti myöskin edullisempi.

Kasvissyönti on ollut mediassa paljon esillä viime aikoina, eikä syystä - onhan se Foodwatchin ja monen muun ruoan ilmasto- ja terveysvaikutuksia tutkivan järjestön mukaan lähes aina terveellisempää ja ilmastoystävällisempää kuin keskivertosekasyönti. Myös eettinen näkökulma on ollut vahvasti esillä uutisoinnissa, esimerkiksi eläinten kärsimyksen vastaiset kampanjat. Tehotuotannon vakavat ongelmat ovat osoittautuneet mm. Oikeutta Eläimille -järjestön painavan todistusaineiston myötä propagandan sijaan valtavaksi epäkohdaksi kotimaisessa ruokatuotannossa.

Argumenttini:

- Kynnys muuttaa ruokavaliotaan (edellä mainituista syistä) vegetaristisemmaksi tai vegaanisemmaksi laskisi huomattavasti, mikäli kuluttajan ei tarvitsisi enää etsiskellä ruokakaupoissa eläinperäisyyteen viittaavia ainesosia tuoteselosteesta, jotka hyvin monet ovat E-koodattu eli mahdottomia selvittää ilman pitkäjänteistä tutkimustyötä ja numero- sekä kirjainyhdistelmien ulkoa opettelemista. Kuluttajan olisi helpompi tehdä tärkeitä päätöksiä ruokavalionsa suhteen joutumatta kuitenkaan uhraamaan huomattavaa aikaa pikkuseikkojen selvittämiseen.

- Lisäys edelliseen: Joissain tapauksissa tuotteiden vegaanisuutta ei saa selville kuin maahantuojalta ja/tai valmistajalta kysymällä. Kun vastaus lukee suoraan pakkauksessa, välttyvät nämä tahot itseään toistavilta kysymysvyöryiltä, onko jokin tuote kasvipohjainen vai ei.

- Esimerkiksi kansainvälinen ruokaketju LIDL (Lidl Stiftung GmbH & Co.) suosii useissa tuotteissaan yllä näkyvää "suitable for vegetarians (& vegans)" -merkintää hyvällä menestyksellä. Toivomme tässä vetoomuksessa, että myös Lidl lisäisi tuotteidensa vastaavasti merkitsemistä.

- Gluteenittomuudesta ja laktoosittomuudesta tiedotetaan jo tuotteiden pakkauksissa, miksei siinä voisi mainita myös kasvipohjaisuutta eli raaka-aineiden ei-eläinperäisyyttä? Monet kuluttajat ovat eettisen kasvissyönnin sijaan (tai sen lisäksi) terveyteen liittyvien seikkojen takia vegetaristeja, esimerkiksi allergisia (joillekin) eläinperäisille ainesosille.

- Myös luomu- ja lähiruokamerkinnät ovat yleistyneet. Tämän lisäksi vegetaristisuudesta ja vegaanisuudesta kertovat merkinnät ovat tarpeen ilmastoystävällisyytensä vuoksi (ks. Maatalous ja ilmastonmuutos -kaavio alla).

Huomautus vasta-argumentteihin: Pakkausten ulkoasua muutellaan joka tapauksessa jatkuvasti myös vähemmän merkittävistä syistä, kuten tuotteen esteettisen vetoavuuden lisäämiseksi. Miksei sitten myös terveys-, ilmasto- ja eettisistä syistä? Mitä tulee kustannuksiin, pienellä kirjoitettu maininta kasvipohjaisuudesta ei tule maksamaan lähellekään yhtä paljoa suhteessa tärkeyteen asian maininnasta.

Lisähuomautuksia:

EMME VAADI tässä adressissa, että itse tuotteiden sisältöön kajottaisiin. Eläinperäiset tuotteet saavat siis pysyä eläinperäisinä ja sen valmistajalla täysi oikeus pitäytyä tässä tai tehdä oman harkinnan mukaan, mutta kasvipohjaisiin tulisi laittaa ominaisuudestaan maininta.

EMME VAADI, että myös eläinperäiset tuotteet merkittäisiin eläinperäisiksi (esimerkiksi lihaa tai maitotuotteita sisältäviksi), ainoastaan vegetarististen ja vegaanisten tuotteiden merkitsemistä.

EMME VAADI, että kaikkien ruokatuotteiden pakkauksia tulee muuttaa kertaheitolla taikka välittömästi, vaan asteittain. Näin muutos saadaan aikaan mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Vasemmalla: Foodwatchin ja Der Spiegelin kaavio ruokavalion ilmastovaikutuksista. Henkilötasolla lakto-ovo -kasvissyönti aiheuttaa tämän mukaan huomattavasti vajaa puolet sekasyönnin päästöistä. Vegaanius, eli ruokavalion 100% kasvipohjaisuus aiheuttaa (tavanomaisessa tuotannossa) kasvissyöntiäkin kolmasosan alemman lukeman päästöissä.

Luomutuotanto on erikseen mainitsemattakin vielä kannattavampaa. Lukemat kuitenkin osoittavat, että suuresti kiistelty luomupohjainen sekasyönti vastaan tavanomaiseen tuotantoon pohjautuva kasvissyönti -dilemma päätyy kaikennäköisen kasvissyönnin eduksi noin 50% pienemmillä päästöarvoilla.

Lisätietoa: