Venäjän kansalaisyhteiskunnan ja rauhan puolesta

”Aivan ensiksi täytyy luopua nykyisestä poliisivaltiosta ja palauttaa kansalle ihmisarvo. On palautettava voimaan lain ylivalta, sananvapaus ja oikeus äänestää ja asettua ehdolle vaaleissa. Maahamme on perustettava riippumaton oikeuslaitos, joka takaa yksityisten kansalaisten ja yritysten oikeudet.”

– Boris Nemtsov vuonna 2009

VENÄJÄN KANSALAISYHTEISKUNNAN JA RAUHAN PUOLESTA.

BORIS NEMTSOVIN MUISTOA KUNNIOITTAEN.

Suomessa osoitetaan tukea kaikille heille, jotka työskentelevät tai osoittavat mieltään Venäjällä kansalaisyhteiskunnan ja sananvapauden puolesta. Venäjällä järjestettiin sunnuntaina 1. maaliskuuta protestimarsseja useissa kaupungeissa. Helsingissä osoitettiin mieltä 28.2. Venäjän suurlähetystön luona Tehtaankadulla.

Suosittu ja maailmanlaajuisesti tunnettu oppositiopoliitiko Boris Nemtsov (Sotši 9.10.1959–Moskova 27.2.2015) oli mukana järjestämässä mielenosoituksia Venäjällä. Nemtsov oli väsymätön kansalaisyhteiskunnan puolestapuhuja, joka vastusti korruptiota ja sotaa.

Boris Nemtsovin muistoa kunnioitetaan jatkamalla keskustelua, vaatimalla oikeudenmukaisuutta ja työskentelemällä ihmisoikeuksia kunnioittaen. Nemtsovin murha on tutkittava perinpohjin ja lakeja noudattaen. Tutkimuksen on oltava riippumatonta.

Sotapropaganda kasvattaa Venäjän ja Ukrainan välistä konfliktia. Kontrollin ja pelon ilmapiiri johtaa itsesensuuriin ja valheelliseen informatioon. Sananvapaus on rauhan ja vapauden tärkeä edellytys. Venäjän täytyy tehdä kaikkensa sodan lopettamiseksi.

Venäjän Federaation on lopetettava opposition painostaminen ja kriminalisoiminen. Venäjän on myös kunnioitettava sitoumuksiaan ja noudatettava kansainvälisiä sopimuksia (kuten Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10. artiklaa).

Vetoomuksen allekirjoitusaikaa pidennetty 31.3.2015 saakka.

Allekirjoittajina muun muassa

Amnesty International – Suomen osasto
Suomen Pen – Finnish Pen
Ihmisoikeusliitto – Förbundet för mänskliga rättigheter – The Finnish League for Human Rights
Kirjailija- ja taiteilijayhdistys Kiila
Sadankomitea
Suomen Rauhanliitto – Finlands Fredsförbund

Svenska P.E.N - Ruotsin PEN

В ЗАЩИТУ ГРАЖДАНСКОГО ОБЩЕСТВА В РОССИИ, В ЗАЩИТУ МИРА.

СВЕТЛОЙ ПАМЯТИ БОРИСА НЕМЦОВА

В минувшее воскресенье 1 марта во многих городах России прошли марши протеста. В Хельсинки демонстрация состоялась 28 февраля  на улице Техтаанкату, у генерального посольства Российской Федерации. Акция призвана поддержать всех тех, кто работает на благо гражданского общества и свободы слова в России или высказывается в их защиту.

Популярный и широко известный оппозиционный политик Борис Немцов (09.10.1959, Сочи — 27.02.2015, Москва) занимался организацией маршей протеста в России. Немцов был неустанным поборником гражданского общества, осуждавшим коррупцию и войну.

Почтить память погибшего 27 февраля Бориса Немцова можно, только продолжая диалог, требуя справедливости и продолжая борьбу за права человека. Убийство Немцова должно быть расследовано тщательно и с соблюдением всех законов. Расследование должно быть независимым.

Военная пропаганда углубляет конфликт между Россией и Украиной. Атмосфера слежки и страха ведет к самоцензуре и дезинформации. Свобода слова — это важное условие мира и свободы. Россия должна сделать все возможное для прекращения войны.

Российская Федерация должна перестать оказывать давление на оппозиционеров и прекратить очернять оппозицию. Россия также должна уважать свои обязательства и соблюдать международные договоры (например, статью 10 Европейской конвенции по правам человека).

Подписали, в числе прочих:

Финское отделение «Международной амнистии»

Финское отделение ПЕН-клуба

Объединение писателей и художников «Киила

Общество «Саданкомитеа» (Комитет ста)

Финский союз мира

Финский союз по правам человека

а также большое количество частных лиц.