VERILÖYLY KOIRASUSIKENNELISSÄ TUTKITTAVA

Adressi liitetään oikeusasiamiehelle myöhemmin lähetettävään kanteluun.

kuva_laura_tammisen_fb-sivulta.jpg

kuva kennelinpitäjän facebook-sivulta

Me allekirjoittaneet vaadimme, että oikeusasiamies tutkii poliisin ja läänineläinlääkärin menettelyn loppilaisen koirasusikennelin tapauksessa. Kennelissä toimeenpantiin verilöyly 28.1.2019.

TEKSTIÄ MUOKATTU 21.1.2021

VAIKKA OIKEUDENKÄYNNISSÄ EI TULLUT ESIIN KÄSIASETTA, JÄTÄN SEN BLOGIIN, KOSKA KENNELINPITÄJÄLLÄ OMAN KERTOMANSA MUKAAN ON TALLESSA KÄSIASEEN HYLSYJÄ. OIKEUDESSAHAN POLIISEJA EI KUULTU EPÄILTYINÄ ELI HEILLE EI JUURIKAAN ESITETTY TARKENTAVIA KYSYMYKSIÄ.

Poliisien pienoiskiväärillä, käsiaseella ja haulikolla räiskiminen on ollut niin silmitöntä, että yksikin koira oli paennut koppiinsa. Haavoittunut koira ammuttiin kuoliaaksi myöhemmin. Se löydettiin vasta kun koirien ruumiita kerättiin.

Silminnäkijä: "Eläinsuojeluviranomaiset ja poliisi pyrkivät vain  ja ainoastaan yhteen lopputulemaan - he pyrkivät surmaamaan kaikki ko. kennelin koirat :(
Ottamalla kiinni molemmat ko. kennelin aikuiset ja surmaamalla HETI ensimmäiset eläimet, lopulta päästiin siihen, että kaikki koirat joita ei oltu ehditty toimittaa eri
hoitopaikkoihin - lopetettiin paikan päällä viikonloppuna.
Kaikki koirat eivät todellakaan ole edes mitään "koirasusia", vaan ihan puhtaita rotukoiria - eri rotuisia."

Poliisin selitykset koirien ampumiselle ovat olleet räikeän läpinäkyviä. Yksi selitys oli, että koirasusille ja koirille olisi ollut vaikea löytää hoitopaikkoja. Facebookin koirasusiryhmässä tiedettiin, että osaavia hoitopaikkoja oli tarjolla. Adressin laatija oli myös tarjonnut yhden hoitopaikan (kiltille koiralle) ja löytänyt pari muuta. Hoitopaikat eivät todellakaan olleet "fifeihin" tottuneiden kotisohvilla vaan sellaisissa kodeissa, jossa tunnetaan koirasusien ja kyseisten rotuisten koirien rotuominaisuuksia. Täytyy muistaa, että kasvattajalla oli laaja verkosto. Se, että ei hyväksy hänen menettelyään, ei tarkoita että ei haluaisi auttaa eläimiä.

Ampumiskäskyn on antanut tämänhetkisten tietojeni mukaan "eläinsuojelupoliisi" Anne Hietala, jo ennen kuin on saanut siihen virallisen luvan Helsingin apulaispoliisipäällikkö Heikki Kopperoiselta. Paikalla olleista poliiseista on nimeltä mainittu vain Jonna Turunen ja Anne Hietala, joista oikeudessa todistaneen poliisin mukaan kumpikaan ei ampunut. Tässä blogikirjoitus todistuksista:

Läänineläinlääkäri Jessica Löfgren-Eriksson on "kunnostautunut" myös Luumäen löytöeläinhoitolan tapauksessa. Koirasusikennelin verilöylyn aikana hänet on nähty istumassa itkemässä autossa. Paikalla lienee ollut myös joku toinen eläinlääkäri. Huom! Ylen jutussa tammikuussa 2021 Löfgren-Eriksson kieltää jyrkästi itkeneensä autossa ja on sitä mieltä, että "varmaan poliisi toimi oikein". Löfgren-Erikssonin kunniaksi on sanottava, että hän pelasti ammunnalta yhden tai kaksi pientä koiraa.

Aiemmin kolme saman kasvattajan piilottamaa sutta lopetettiin niiden huonoon kuntoon vedoten. Sudet vähän aikaisemmin nähnyt kertoo, että ne eivät olleet huonokuntoisia. Oletettavasti sudet tapettiin, koska - jälleen kerran - se oli helpointa viranomaisille.

Kun poliisi - ja läänineläinlääkäri Jessica Löfgren-Ericsson - ei enää muuta keksinyt, se vetosi kasvattajan halunneen, että eläimet mieluummin lopetetaan kuin annetaan eteenpäin. Koska poliisi takavarikoi eläimet, kasvattajalla ei todellisuudessa enää ollut sananvaltaa niiden kohtalosta.

Yksi ammutuista koirista kaukasianpaimenkoira, oli edelleen kasvattajansa omistuksessa. Koiran omistaja oli käsittänyt saavansa koiransa elävänä takaisin puhuttuaan Löfgren-Erikssonin kanssa. Myös erään yhdistyksen omistuksessa oleva koira ammuttiin.

Suomessa uutisoidaan vuosittain lukuisia tapauksia, joissa viranomaiset ratkaisevat laajamittaisen eläinrääkkäyksen tappamalla uhrit. Yleensä ongelmat ovat olleet viranomaisten tiedossa jo kauan, mutta näyttää siltä, että he kustannusteknisistä syistä antavat eläinten mennä niin huonoon kuntoon, että ne "täytyy lopettaa".

Huhutaan, että kuukausi sitten ammuttiin myös toisen, eläintenpitokiellon saaneen, kasvattajan koirat. Ampujina oli tällä kertaa metsästäjät.

Löfgren-Eriksson on Hämeen Sanomille kertonut viranomaisten pelänneen suurikokoisia koiria (HäSa 25.1.). Se ei selitä sitä, miksi koirat ammuttiin. Ne olisi voinut ensin huumata esim. ruokaan sekoitetulla lääkkeellä. Sen jälkeen eläinlääkäri olisi voinut ne lopettaa tuskattomasti.jessica_löfgren.PNG

Me allekirjoittaneet emme hyväksy sitä, että lopettamista ohjelmallisesti pidetään eläinsuojelutoimenpiteenä. Emme myös hyväksy sitä, että poliisi on harjoitellut liikkuvaan maaliin ampumista koirilla.

Vaadimme myös, että eläinsuojeluviranomaisia ohjeistetaan, että lopettamisen ei tule olla ensisijainen toimenpide huostaan otettujen eläinten tapauksissa.

Elisa Kissa-Öberg    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Elisa Kissa-Öberg voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…