VESIHUOLTO PALAUTETTAVA KERIMAAN ASUKKAILLE JA MATKAILUYRITYKSELLE

VETOOMUS SAVONLINNAN KAUPUNGINHALLITUKSELLE JA VALTUUSTOLLE

Taustaa:
Savonlinnassa Kerimaa-alueen asukkailla ja siellä toimivalla matkailuyrityksellä ei tällä hetkellä ole vesi- eikä saniteettihuoltoa.

Korkein hallinto-oikeus on vahvistanut 4.1.2018, että kaupunki on vastuussa Kerimaa-alueen vesihuollon järjestämisestä. Samalla korkein oikeus vahvisti Itä-Savon sairaanhoitopiirin määräyksen kieltää matkailuyritystä jakamasta alueen kaivovettä. Vesi täyttää talousveden laatuvaatimukset, mutta rauta- ja mangaanipitoisuuden johdosta ei laatusuosituksia, joten vesi voi olla terveydelle vaarallista.

Terveysvalvonnan määräyksen perusteella matkailuyritys joutui katkaisemaan kaivoveden toimituksen 15.1.2018 alueen neljään vakinaiseen talouteen ja n. 70 loma-asuntoon sekä lomakylään, jolla on alueella ravintola ja n. 20 vuokrauskäytössä olevaa rakennusta.

Alue liitettiin kunnalliseen vesiverkkoon jo vuonna 2002, mutta vesihuolto jäi kunnan laiminlyönnin johdosta matkailuliiketoimintaa harjoittavien yritysten vastuulle. Tilanne oli kohtuuton. Vuosina 2008-2010 alueella oli matkailuyrityksen käytössä olevassa vesiverkostossa jo n. 70 ulkopuolisten omistamaa rakennusta. Vesilaitoksen laskutus kulki virheellisesti matkailuyrityksen kautta. Matkailuyritys Kerimaan Lomakeskus Oy ja alueen yksityisen vesiverkoston omistava Puikkari Oy ovat jo 13.11.2014 kirjallisesti ilmoittaneet Savonlinnan kaupungille, Etelä-Savon Ely-keskukselle ja Itä Savon Vesi Oy:lle, että ne eivät enää kanna vastuuta Kerimaan vesihuollosta. Laillista vastuuta niillä ei ole alun perikään ollut.

Ely-keskus antoi 18.8.2015 Savonlinnan kaupungille hallintopakkomääräyksen ja uhkasakon järjestää Kerimaa-alueen vesihuolto vesihuoltolain mukaisesti. Kaupunki valitti määräyksestä Itä-Suomen hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Molemmat hallinto-oikeudet hylkäsivät kaupungin valituksen. Korkein hallinto-oikeus antoi lopullisen ratkaisun 4.1.2018, mutta siinä annettiin kaupungille takaraja määrätä alue vesilaitoksen toiminta-alueeksi 30.9.2018 mennessä. Tällä hetkellä rakennuksissa ei voi asua, koska vettä ei tule eikä jätevettä voi laskea viemäriin. Ravintola- ja matkailuliiketoimintaa on mahdoton harjoittaa, joten toiminta on keskeytyksissä.

Vetoomus
Me allekirjoittaneet Kerimaa-alueen kiinteistönomistajat ja muut oikeuksiamme puolustavat henkilöt ja yritykset vaadimme Savonlinnan kaupunkia turvaamaan pikaisesti Kerimaa-alueelle turvallisen lainmukaisen vesihuollon vesihuoltolain ja terveydensuojelulain mukaisesti. Korkeimman hallinto-oikeuden antama määräaika ei koske akuuttia vesi- ja saniteettikriisiä. Tilapäinen riittävä vesihuolto alueelle on järjestettävä välittömästi. Asukkaille ja yritykselle aiheutuneet kustannukset on korvattava täysimääräisesti.

Kiinteistöjen vesi- ja jätevesiliittymämaksut on maksettu Kerimäen kunnalle ja Itä-Savon Vesi Oy:lle täysimääräisenä.

Vaadimme vesihuollon liityntäpisteet tonttiemme rajoille ja vaadimme saada vedenkäyttösopimukset suoraan vesilaitoksen kanssa. Vaatimuksemme ovat vesihuoltolain, terveydensuojelulain ja alueen ranta-asemakaavan määräysten mukaiset.
Savonlinnassa 16.1.2018
Anne-Maija Summanen, Kerimaa-alueen loma-asuntoasukas
Kari Summanen, Kerimaa-alueen loma-asuntoasukas
Satu Valkonen, kiinteistönomistaja Kerimaa-alueella