Vetoomus Askaisten terveystalon säilyttämiseksi

Kesäkuussa 2013 luettiin jälleen uusi luku sote-uudistuksen tarinassa. Perusturvakuntayhtymä Akseli ehdotti esityksessään Askaisten terveystalon sulkemista ja terveydenhoitopalveluiden siirtämistä pois Askaisista.

Haluatko sinä niellä tämän purematta? Tuntuu, että näissä sote-uudistuksissa ei mikään säästö tule olemaan tarpeeksi. Jos nyt annamme terveyspalveluiden lähteä, niin lisää otetaan takuulla sieltä missä asukkaat antavat sen suosiolla tapahtua. Mitä muuta Askaisilla on säästötalkoisiin annettavaa? Ensin päiväkoti? Sitten koulu? Molempien lakkauttamista on jo vilauteltu.

Entä miten tähän suunnitelmaan suhtautuvat Lemun ja Maskun asukkaat? On vaikea uskoa, ettei Askaisten palveluiden lakkauttaminen olisi vaikuttamatta kielteisesti myös näiden pitäjien palveluihin ja niiden laatuun. Terveydenhuoltopalveluille tulisi yli 1000 asiakasta lisää. Jos ja kun seuraavaksi pyritään lakkauttamaan Askaisten päiväkoti ja koulu, niin niissä olevat lapset siirtyvät naapuripitäjiin. Toisin sanoen, tervetuloa sote-talkoisiin, Lemu ja Masku.

Näillä toimilla varmasti tullaan saamaan aikaiseksi lyhyen tähtäimen kustannussäästöä, mutta pidemmällä aikavälillä säästö ei toteudu. Näin ei lisää veronmaksajia tai yrittäjiä kuntaan houkutella. Kuka haluaa muuttaa kuntaan, jossa terveyspalvelut ja pahimmassa tapauksessa päivähoito- ja koulupalvelut ovat 10-20 kilometrin päässä? Onko sulkemisen sijasta esimerkiksi tutkittu muut vaihtoehdot perusteellisesti? Esimerkiksi Akselin toiminta-alueen terveysasemien jakaminen tiettyihin toimintoihin erikoistuneiksi yksiköiksi?

JOS EDELLÄ HAHMOTELTU TULEVAISUUS ON MIELESTÄSI MUKAVA JA LEPPOISA, NIIN SINUN EI TARVITSE TEHDÄ MUUTA KUIN ODOTELLA.

JOS TAAS HALUAT, ETTÄ ASIAT MENEVÄT TOISIN, NIIN LISÄÄ NIMESI TÄHÄN ADRESSIIN. TÄNÄÄN!

Osallistuessani vakuutan, että en ole jo allekirjoittanut paperia: "Vetoomus Askaisten terveystalon ja terveydenhuoltopalvelujen säilyttämisen puolesta".