Vetoomus kehitysvammaisten lasten turvalliseen koulunkäyntiin

Hyvinkään Hakalanpolunkoulussa on eritasoisia erityistarpeita. Osa lapsista on pyörätuolissa, osa ei puhu vaan kommunikoi kansion tai erilaisten kommunikointi-välineiden avulla. Luokan arki ja opetus on täysin riippuvaisia ammattitaitoisista avustajista.

Hyvinkään Kaupunki on päättänyt säästää avustajia vähentämällä. Hakalanpolun kouluun on haettu ensi lukukaudelle 24 avustajaa ja kaupunki on luvannut vain 14. Tuolla määrällä ei pystytä pyörittämään turvallista ja KEHITTÄVÄÄ koulutoimintaa. Syksyllä luokassa olisi 9-10 oppilasta ja kaksi avustajaa. Toisin kuin nyt niin henkilökohtaisia avustajia ei enään ole. (HUOM! Luokassa on useita lapsia, jotka ovat vaipoissa tai vähintään tarvitsevat aikuisen avun wc-käynteihin, pukemiseen, ruokailuun yms.)

14 avustajan pitäisi siis hoitaa aamu- ja iltapäiväkerho koulupäivän lisäksi. Työ-aika siis klo. 7:00-16:00. Avustajilla on työajan lyhennys tunnit 2h/viikko ja sen lisäksi tietysti heilläkin on kahvitauot ja ruokatauot. Tämä 14 avustajan ja opettajien joukko ei pysty edes turvalliseen lasten "säilyttämiseen" saati opetukseen.

JOKAINEN TIETÄÄ KUINKA TÄRKEÄÄ ON LAPSENA OPITUT TAIDOT JA OPIT! ERITYISLAPSILLAKIN ON SIIHEN OIKEUS! He tarvitsevat enemmän apua, tukea ja turvaa kuin "terve" lapsi. TOIVON ETTÄ MAHDOLLISIMMAN MONI KOKISI TÄMÄN ASIAN TÄRKEÄKSI JA ALLEKIRJOITTAISI VETOOMUKSEN! Tällä tavoin saisimme toivottavasti kaupungin päättäjätkin avaamaan silmät ja huomaamaan kuinka tärkeitä on jokaisen avustajan käsipari.  Säästötoimet tässä kohtaa tulevat tulevaisuudessa kaupungille kalliiksi, joten tämä on väärä paikka säästää.