Vetoomus lyhytkalloisten koirarotujen jalostuksen lopettamisesta Suomessa

On järkyttävää että kyseisten koirarotujen jalostus on edelleen sallittua.

Lyhytkuonoisten koirarotujen suosio on noussut huomattavasti viime vuosien aikana koirien "hauskan" ulkonäön ja internetsuosion takia. Vaikka koirat ehkä näyttävät suloisilta, äärimmäinen jalostus on kuitenkin luonut suuria terveysongelmia lyhytkuonoisille eli brakykefaalisille koiraroduille. Yhä suuremaalla osalla englanninbulldogeista, ranskanbulldogeista ja mopseista esiintyy hengitysvaikeuksia ja koirien keskimääräinen elinikä on hyvin alhainen muihin koiriin verrattuna. "Tutkimuksen mukaan äärimmäinen lyhytkalloisuus lyhentää koiran elinikää huomattavasti ja altistaa koiran ylähengitysteiden ongelmille." (Katariina Mäki,
Jalostusasiantuntija, Suomen Kennelliitto) Englanninbulldogien keskimääräinen elinikä on Koira.net -jalostustietojärjestelmän mukaan alle 6 vuotta.

"Lyhytkuonoisten ja -kalloisten rotujen jalostuksen suuntaa on muutettava ja sairaaksi jalostamiseen on puututtava. Eettisistä syistä myös lyhytkuonoisten koirarotujen kuvien käyttämistä mainoksissa ja markkinoinnissa on vältettävä, koska käyttö lisää rotujen suosiota", todetaan Eläinlääkäriliiton valtuuskunnan tiedotteessa.
Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto muistutti tällaisten piirteiden jalostuksen haitallisuudesta tiedotteessaan. (Maaseudun Tulevaisuus)

"SEY tuomitsee jyrkästi koiran terveyttä ja hyvinvointia heikentävien piirteiden jalostamisen."

"Koiran lyhytkalloisuus eli koiran brakykefalinen akondroplasia on koiralla esiintyvä perinnöllisen kääpiökasvuisuuden muoto, jossa kuonon luut jäävät normaalia lyhyemmäksi. Se on varsin yleinen piirre maailman koiraroduissa. Lyhytkalloisuuteen liittyy erityisesti pään alueen pehmytkudoksien poikkeavuuksia, joita kutsutaan brakykefaliaoireyhtymäksi." Koiran lyhytkalloisuus

Kyseisten rotujen kuten englanninbulldogin, ranskanbulldogin ja mopsien rotujalostus tulisi kieltää lailla ja lopettaa Suomessa kokonaan koska rotujen nykyisessä tilassa koirat kärsivät. Tämä on eläinrääkkäystä.

Näitä rotuja jalostavat kennelit eivät tule lopettamaan, ovathan suositut rotukoirat kuitenkin rahallisesti arvokkaita. Kennelien ahneus ei voi tulla eläinten terveyden edelle.

Allekirjoita adressi tänään ja tue eläinten oikeuksia!

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Alexandra Spens voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Tulisiko vaalipiirit poistaa eduskuntavaaleissa?