Vetoomus Nuijamaan koulun puolesta

VETOOMUS NUIJAMAAN ALA-ASTEEN SÄILYTTÄMISEKSI

Lappeenrannan kasvatus- ja opetuslautakunta on ehdottanut yhdenlaista säästöpakettia vaadittujen säästöjen kattamiseksi. Paketissa on Nuijamaan ala-aste, jonka säästöiksi todetaan vuodelle 2013 80 000 euroa ja vuosina 2014-2015 466 000 euroa.

Nuijamaan koulu sijaitsee koulupiirin itä-alueella ja se on alueen itäisin koulu. Koulussa on tällä hetkellä noin 30 1- 6 vuosiluokan oppilasta. Koulussa on kaksi opettajaa ja avustaja. Luokat ovat jakautuneet siten, että 1-3 vuosiluokat ovat samassa luokassa ja 4-6 samassa luokassa. Koulun vieressä sijaitsee päiväkoti, jossa myös esiopetus tapahtuu. Tällä hetkellä päiväkodissa on noin 30 lasta. Esiopetusryhmä tekee läheistä yhteistyötä koulun kanssa.

Koulua ollaan lakkauttamassa Lappeenrannan huonon taloustilanteen takia ja lapsia ollaan siirtämässä Lauritsalan koulun tiloihin.

KOULUN SÄILYTTÄMISEN SYITÄ

Ote perusopetuslaista:

Oppilaan koulupaikan määräytyminen

Opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä.

Opetushallituksen lauselma:

Oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas lukuvuoden alkaessa on täyttänyt 13 vuotta tai jos oppilas saa perusopetuslain 17 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityisopetusta, koulumatka saa kestää enintään kolme tuntia.

Tällä hetkellä suurin osa koululaisista kulkee kouluun taksilla ja heidän koulumatkansa ovat 5-10 kilometriä. Mikäli koulu lakkautetaan ja lapset siirretään Lauritsalan kouluun niin kuljetusmatkat pitenevät, opetus- ja kasvatustoimen tekemän selvityksen mukaan, 21 kilometriin. Todellisuudessa lasten koulumatka muodostuu useita kilometrejä pidemmäksi. Esimerkiksi Konnunkylästä Lauritsalaan tulee matkaa 28 kilometriä suorinta reittiä ajettaessa ja Marttilasta 24 kilometriä. Todennäköisesti koulukuljetukset järjestettäisiin edelleen takseilla, jotka keräisivät lapsia kyytiin ympäri Nuijamaata. Tuolloin lapsien koulumatka ja -aika pitenee huomattavasti. Taksin reitistä riippuen joidenkin oppilaiden koulumatka edestakaisin voi kestää jopa 2 tuntia tai enemmän. Tällöin lapsien koulupäivät pitenevät huomattavasti ja matka-ajoista kertyy viikossa yksi ylimääräinen työpäivä. Kyseessä olevat lapset ovat siis alakouluikäisiä. Voidaanko taata että pitkästä koulumatkasta ja matka-ajasta huolimatta lapset jaksavat opiskella täysipainoisesti? Aamulla lasten on lähdettävä kotoa todella aikaisin ehtiäkseen kouluun ajoissa ja kotiintulo voi venyä myöhään iltapäivälle. Mielestämme koulumatka muodostuu lapsille kohtuuttoman pitkäksi ja täten liian raskaaksi.

Lisäksi VT 13 ei ole turvallinen reitti koulukyydeille. Nuijamaan tullin kautta kulki vuonna 2012 1,3 milj. ajoneuvoa ja määrät ovat koko ajan nousussa. Tie on liian pieni jo nykyisille liikennemäärille.

Koululla järjestetään tällä hetkellä muutakin toimintaa kuin opetusta, siellä toimii lasten liikuntakerho, seniorijumppa ja naisten jumppa. Myös koulun urheilukenttä on ollut kovassa käytössä. Mikäli koulu lopetetaan jatkuuko kentän ylläpito vai loppuuko se ja tietysti koululla toteutettavat aktiviteetit ovat uhattuna. Koulun lopettaminen vie alueen asukkailta ulko- sekä sisäharrastusmahdollisuudet heidän ulottumattomiinsa.

Tilastotietojen valossa Nuijamaan alueen 0-6 vuotiaiden määrä on noussut vuodesta 2009 vuoteen 2012 mennessä noin 10 lapsella. Väestöennusteen pohjalta lapsien määrän voidaan olettaa kasvavan seuraavan kolmen vuoden aikana noin 10 lapsella. Tällöin koulussa voisi olla noin 50 oppilasta. Lisäksi tullialueen kasvaminen tuo lisää työpaikkoja, joka voisi osaltaan lisätä Nuijamaan asukaslukua. Uudet työntekijät varmasti miettivät, onko järkevää muuttaa Nuijamaalle, jos siellä ei ole koulua. Eli koulu on syytä säilyttää tulevien uusien asukkaiden houkuttelemiseksi.

Koulun lopettaminen tuntuu kohtuuttomalta lastemme tulevaisuutta ajatellen. Me allekirjoittaneet kannatamme Nuijamaan koulun säästämistä.