VETOOMUS UUDEN KOULUN RAKENTAMISESTA HYVINKÄÄN SVEITSIN KOULUN TONTILLE

Härkävehmaan ja Talvisillan koulujen tulevaisuus

Hyvinkään kaupungin päättäjät tekivät kaupungin asukkaille kyselyn koulujen tulevaisuudesta.

Taustalla oppilasmäärien pienenemisestä johtuva tarve supistaa koulujen määrää. Monella kaupunkilaiselle on varmasti selvää, että puhutaan Aseman koulun lakkauttamisesta, mutta kuinka moni ymmärtää, että jos Aseman koulua ei lakkauteta Sveitsin alueelta häviää kokonaan peruskoulu nykyisiltä Härkävehmaan koulun oppilailta?

Aseman koulun tontin myymisellä saadaan enemmän rahaa koulujen remontoimiseen sekä uusien rakentamiseen, kuin Sveitsin koulurakennuksen tai tontin myynnillä.

Aseman koulun lakkauttaminen ei juuri vaikuttaisi oppilaiden koulumatkoihin, osalla jopa koulumatka lyhenisi koulun lakkauttamisen jälkeen. Sveitsin koulun puuttuminen vaikuttaisi huomattavasti enemmän oppilaiden koulumatkoihin ja myös niiden turvallisuuteen.

Talvisillan koulu on pieni turvallinen koulu. Koulun ollessa lähellä kotia koulumatka on turvallinen.

Aseman koulu ei miljöönä ole koululaisille ihanteellinen, Sveitsistä sen sijaan löytyy koulun takapihalta luonnonsuojelualue ulkoilu- ja hiihtoreitteineen. Lisäksi uimala on muutaman sadan metrin päässä koulusta kuntosaleineen. Kävelymatkan päässä on curling- ja  jäähalli, jalkapallokentät ja tykitettävä latu Perttulassa.

Härkävehmaan koulu on luonnontiedepainotteinen koulu. Sveitsin maasto tukee tätä.

Sveitsi on kaupungin kärkihanke. Hankkeen tarkoituksena on kehittää asuinaluetta ja palveluja, jos tämä tarkoitus, miksi alueelta lakkautetaan koulut?  Suunnitteilla on 850 uutta asuntoa ja alueella ei lainkaan koulua, ainoastaan Paavolassa olisi alakoulu. Tämä vaikuttaisi uusien Hangonsillan ja nykyisten Paavolan ja Talvisillan asuntojen myyntiin.

Härkävehmaan Koulun vanhempain yhdistys kerää adressiin nimiä koulun rakentamisesta Sveitsin koulun tontille.

Härkävehmaan Koulun Tuki ry

Johanna Saha pj. Härkävehmaankoulun Tuki ry    Ota yhteyttä adressin tekijään