Viherlaakson koulu - väistötilat saatava pikaisesti!

Espoon Viherlaakson yhteiskoulussa on erilaisten korjausten ja sisäilmaongelmien vuoksi toistaiseksi poissa käytöstä 13 opetustilaa. Osa opetuksesta on siirretty neljään eri kohteeseen (Viherkallion koulu, Karatalo, Rastaalan koulu, Tapiolan lukion väistötilat). Muutaman päivän kokemusten perusteella väistötilojen välillä liikkuminen koulupäivän aikana on hankalaa; oppilaat myöhästyvät oppitunneilta siirtyessään paikasta toiseen. Olemme huolissamme myös lasten turvallisuudesta!

Suurin osa oppilaista ja opettajista on edelleen Viherlaaksossa. Korjaukset jatkuvat kiinteistössä. Oppilaat ja opettajat saavat oireita myös niissä tiloissa, joissa opetusta järjestetään tällä hetkellä. Muutaman viikon aikana terveydenhoitajalle on raportoitu yli 150 tapausta; päänsärkyä, hengitystieoireita, iho-oireita, tukkoisuuttaa, silmien kirvelyä/vuotamista, pahoinvointia jne. Myös opettajista suuri osa on jo ollut sairaslomalla (lukuvuosi alkoi 13.8.!).

Perusopetuslaki 29 §: Oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Tällä tarkoitetaan niin fyysisesti kuin henkisesti turvallista oppimisympäristöä. Opetukseen tarkoitettujen tilojen ja välineiden on oltava turvallisia.

Viherlaakson koulun ja lukion oppilailla ja opettajilla ei todellakaan ole turvallinen opiskeluympäristö! Nyt on kyseessä yli 700 henkilön terveyden vaarantaminen. Lapset ja koulun henkilökunta on saatava HETI turvalliseen ja terveelliseen työskentely-ympäristöön.

Vaadimme pikaisia toimenpiteitä, jotta koululle saadaan väistötilat! Emme voi odotella kolmea kuukautta (meille ilmoitettu aika, kuinka kauan parakkien toimitus kestäisi), jokainen altistava päivä on liikaa! Viherlaakson yhteiskoulun tilat on korjattava perusteellisesti ja vasta kun tilojen turvallisuus on tutkittu, opetus voidaan palauttaa Viherlaaksoon.

Viherlaakson koulun kannatusyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään