Viisinkertainen auton lisäveromätky on järjetön ryöstö!

Oletko erehdyksissä langennut Trafin ansaan. Ajanut autolla joka ei olekaan ollut liikennekäytössä, katsastettu tai molempia. Onko tapauksesi sattunut mökkitiellä postinhaku reissulla tai pakon edestä joutunut ajamaan, jotta arvomaailmaltaan paljon vakavammilta vaaroilta olisi vältytty? Vai onko tilanteessa ollut vain inhimillinen erehdys maksamaton autovero, jonka laskua posti ei koskaan toimittanut.

Joulukuussa 2017 on astunut voimaan laki, jossa yllämainitusta rikkomuksissa voi poliisi yhdessä Trafin kanssa mätkäyttää 5 n kertaisen vuosittaisen autovero/dieselvero sakon. Sakossa kaikenlisäksi on noin 4 viikkoa maksuaikaa eikä osissa voi maksaa. Eli käytännössä, jos autossa on 500e vuosittainen vero, niin sakkoa tulee 2500e

Lisäveron määrään tai maksuvelvollisuuteen uuden lain mukaan ei vaikuta seuraavat asiat:

- liikennekäyttöön oton unohdus, inhimillinen erehdys tai tietämättömyys lain säädännöstä.

- Ajomatkan pituus, kesto tai liikennekäyttöön johtaneet syyt

- Ajoneuvolle on otettu liikennevakuutus ja se on katsastettu. Liikennekäyttöön otto vaatii voimassa olevan vakuutuksen ja katsastuksen lisäksi erillisen rekisteri-ilmoituksen, jolla ajoneuvo otetaan liikenteeseen

- Ostotilanteessa ei ole tullut ilmi, että ajoneuvo on liikennekäytöstä poistettu. Ennen ajoneuvon käyttöä liikenteessä ostajan tulee varmistaa, että ajoneuvoa voi käyttää liikenteessä.

----------------------------

Olisi kohtuullista pienentää huomattavasti sakon määrää ja ennenkaikkea sen määrä olisi aina tapauskohtainen. Sekä olisi tärkeä tietää mikä tämän viisinkertaisen lisäveron taustalla oikeasti on? Missä on kohtuus ja lähimmäisen rakkaus tässä kohtaa?

Voi olla että joku vetoaa kaksoisrangaistuksen poistumiseen. Mutta sekin olisi kohtuullista maksaa kaksi pienempää rangaistusta, kuin yksi iso.

Tämän addressin tarkoitus on herättää kansalaisissa keskustelua ja toiveissa olisi että viesti menisi päättäjille asti.

-Hyvinvointi valtio on muuttunut mielivaltaiseksi poliisivaltioksi