Viron kielen opetus säilytettävä Tampereen yliopistossa

Tampereen yliopisto on yksi niitä harvoja paikkoja, joissa Suomessa voi opiskella viron kieltä ja kulttuuria yliopistotasolla. Yksi viron kielen peruskurssi on kuulunut pakollisena suomen kielen opiskelijoiden perusopintoihin ja viron kieltä on ollut mahdollista opiskella valinnaisaineena perus- ja aineopintojen verran. Viron opetuksesta on vastannut yksi äidinkielenään viroa puhuva opettaja. Nyt tämän opetuksen säilyminen on kuitenkin vaakalaudalla.

Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikön johto on päättänyt opetuksen vähentämisestä tiedottamatta siitä lainkaan opiskelijoille. Tällä hetkellä on vielä epävarmaa, miten paljon opetusta vähennetään, mutta todennäköisesti viron opetus siirtyy suomen kielen opettajien vastuulle. Suomen opettajilla taas on omiakin kursseja, eikä heillä ole aikaa viron opettamiseen, joten jatkossa järjestettäisiin todennäköisesti vain yksi peruskurssi.

Miksi sitten viron kieltä pitäisi saada opiskella?

- Viron kielen opetuksen taso on parin viime vuoden aikana noussut huomattavasti ja uudet opiskelijat ovat kiinnostuneet viron kielen opiskelusta. Moni aikoo opiskella viroa sivuaineena. Miten nyt käy niille, jotka ovat juuri päässeet alkuun viron kielen opinnoissaan? Entä heille, jotka ovat opiskelleet viroa jo aiemmin, mutta opinnoista puuttuu vielä osia?

- Viron kieli on erittäin tärkeä valinnaisaine suomen kielen opiskelijoille, erityisesti heille, jotka aikovat suuntautua tutkimukseen. Vielä muutama vuosikymmen sitten pidettiin itsestäänselvänä, että suomen kielen tutkijat osaavat myös useita sukulaiskieliä. Erityisesti itämerensuomalaisten kielten osaamisen odotettiin olevan hyvällä tasolla. Sukulaiskielten tuntemus tuo syvyyttä myös oman kielen tuntemiseen, eikä niiden merkitystä siksi sovi vähätellä nykyisinkään. Suomen yliopistoissa on ylipäätään nykyisin valitettavan vähän tarjolla sukulaiskielten opetusta. Jos viron kielen opetus lopetetaan Tampereella, voi viroa opiskella perus- ja aineopintojen verran vain Helsingissä. Kuitenkin kieliopintojen suorittaminen esimerkiksi JOO-opintoina on käytännössä hyvin hankala järjestää, koska kielikursseilla on yleensä syytä olla läsnä jopa useamman kerran viikossa.

- Äidinkielinen opettaja on erityisen tarpeellinen, kun kysymyksessä on suomelle läheinen sukukieli. Kursseilla nousee usein esiin kysymyksiä, joihin äidinkieleltään suomalainen opettaja tuskin osaisi vastata, vaikka olisi opiskellut viron kieltä kuinka paljon.

- Suomessa asui Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2013 yhteensä 42 936 vironkielistä ja näistä Pirkanmaalla 2073. Kuten jo aiemmin totesin, viron kielen opetusta on saatavilla koko Suomessa hyvin niukasti ja kuitenkin vironkielen taitoisille tulkeille ja kääntäjille olisi koko ajan kasvava tarve.

- Kielitaito ylipäätään on hyödyllistä opintoalasta riippumatta ja erityisesti tällaisen hieman epätavallisemman kielen osaaminen voi olla hyvinkin tärkeä työllistymiseen vaikuttava tekijä.

Me allekirjoittaneet toivomme, että viron kielen opetus saa jatkua Tampereen yliopistossa.

Lisäys / korjaus 9.3.2015:

- adressin kirjoittamisen jälkeen on opiskelijoille lähetetty asiasta tiedote, jossa kerrotaan että on jo tehty päätös, että viron opintoja on ensi lukuvuodesta alkaen tarjolla 15 op:tä. Tiedotteessa mainitaan myös, että keskenjääneet perus- tai aineopinnot voi suorittaa loppuun jonkinlaisen siirtymäajan puitteissa. Tarkempaa tietoa siitä, miten suoritukset käytännössä järjestetään, ei vielä ole, vaan siitä luvattiin tiedottaa myöhemmin lisää.

- Tarkennuksena, että viron kielen ja kulttuurin perus- ja aineopinnot on mahdollista opiskella Helsingin yliopiston lisäksi myös Turun yliopistossa.

- Korjauksena: Asiasta päätettäessä, on paikalla ollut myös opiskelijaedustaja, mutta viron kieltä opiskeleville opiskelijoille ei olla annettu käytännössä mahdollisuutta ilmaista mielipidettään asiassa.

- Me opiskelijat toivoisimme myös läpinäkyvämpää ja osallistavampaa päätöksentekoa. Tämä päätös tuli suurimmalle osalle opiskelijoita täysin yllätyksenä.