Virve Savoilas arbetsavtal måste förnyas

Vildmarksguideutbildningen vid Axxell (förkortat "Vigu") har tre utmärkta instruktörer med olika egenskaper som kompletterar varandra. Henrik Jern som har grundat Vigu lär oss om traditionella friluftskunskaper, Daniel Backman har stenhårda tekniska kunskaper i olika friluftsgrenar och Virve Savoila inspirerar, motiverar och säkerställer att studerande blir färdiga med sina studier.

Vid slutet av en av vårens sista Vigu-kurser berättade Virve för oss chockerande nyheter: hennes arbetsavtal kommer inte att förnyas. Vi som studerar vid Vigu har lärt känna henne som en pedagogiskt skicklig instruktör och en mångsidig expert i olika friluftsgrenar.

Med sin positiva attityd har hon skapat en känsla av lätthet på alla kurser som hon har undervisat, vilket är något nytt och väldigt viktigt i den traditionellt seriösa och maskulina kulturen: "Det har gått flera timmar utan någon skojig övning, nu måste vi leka något!" kan vi lätt föreställa oss att hon säger.

Virve har en väldigt exceptionell förmåga att få fram de bästa egenskaperna i människor: hon har tillit till att hennes studerande lyckas med deras svåra uppdrag även om de själva inte skulle ha haft det från första början - men hennes attityd smittar av sig.

Från en praktisk och ekonomisk synvinkeln är det också viktigt att hålla Virve kvar i teamet: hon har jobbat hårt för att säkra att studerande i Vigu blir färdiga vildmarksguider - och lyckats med detta. Hon har samtidigt varit tillräckligt sträng och uppmuntrande som studiehandledare.

Med Virve med i teamet, kommer vi att ha nya vildmarksguider som har fått pedagogiskt högklassig undervisning, är skickliga ute i naturen, och kommer ihåg hur viktigt det är att skapa en trygg och rolig stämning i deras arbete - och de kommer att bli färdiga vildmarksguider inom utsatt tid.

Nu är det dags för omtänk gällande Virves arbetssituation och hitta vilken som helst annan lösning för att spara den mängd pengar som saknas i Axxells budget.

markus.mattsson@vigu.fi    Ota yhteyttä adressin tekijään