Voiko adressin allekirjoitusmäärään luottaa?

Emme pysty luotettavasti varmentamaan yksittäistä allekirjoitusta, koska verkkopankkitunnistus maksaa 0,35 euroa per tunnistuskerta. Sen sijaan adressin allekirjoituksien kokonaismäärän luotettavuutta on helpompi arvioida.

Facebookin hyödyntäminen

Adressien yhteydessä näkyy Facebook-nappula, jonka vieressä näkyy jakojen ja tykkäyksien summa Facebook-palvelussa. Tähän lukuun pystyy aika hyvin luottamaan. Yleensä FB-jakomääärä on hieman alhaisempi kuin allekirjoitusmäärä, mutta joskus se on allekirjoitusmäärää korkeampi. Yleensä se on aika verrannolllinen siihen miten paljon adressin kohderyhmä käyttää Facebookkia esim. teini-ikäiset ja vanhukset käyttävät Facebookkia vähemmän kuin tähän väliin jäävä ikäryhmä.

Jos rahaa on käytössä, niin joku voi ostaa pimeiltä markkinoilta tuhansia FB-tykkäyksiä, että sikäli tässäkin riskinsä, mutta aika harva on valmis käyttämään rahaa tämmöiseen, saati sitten tietää mitä kautta tämmöisen ostoksen voisi tehdä. Facebook selvittää aktiivisesti kaapattuja tilejä.

Adressin ip-osoitemäärä

Adressin tilastot-sivulta löytyy ip-osoitteiden määrä. On normaalia, että osa ihmisistä jakaa saman ip-osoitteen perheen, koulun tai työpaikan kanssa, joten esim. jotain paikallista asiaa koskevassa adressissa suhdeluku ip-osoitemäärän ja allekirjoitusmäärän voi vaikuttaa epäilyttävän suurelta, mutta etenkin suosituissa koko Suomea koskevissa adresseissa yksi iso koulu ei sekoita pakkaa kovin paljon.

IP-osoitetietoja tutkimalla pystytään ylläpidon toimesta selvittämään aika helposti onko mitään huijausta tapahtunut. Kun kyse on suomalaisista adresseista, niin allekirjoittajien ip-osoitteet ovat yleensä melkein kaikki Suomesta, joten uskottavan huijauksen tekeminen on erittäin vaikeaa. Huijaajalla pitäisi olla erittäin iso määrä kaapattuja koneita Suomessa, jotta pystyttäisiin tekemään uskottava huijaus.

Jos epäilet, että allekirjoitusmäärää on yritetty manipuloida, niin ota rohkeasti yhteyttä ylläpitoon, niin tarkistamme asian.

Satunnaisotoksen hyödyntäminen

Aikoinaan palvelussamme oli erittäin suosittu adressi "7 Päivää lehti boikottiin". Adressi oli erittäin suosittu ja allekirjoitusmäärää kohtaan esitettiin epäilyjä. Eräs Helsingin Sanomien toimittaja halusi selvittää asian ja adressin allekirjoituslista luovutettiin hänelle adressin tekijän suostumuksella. Toimittaja valitsi satunnaisesti 30 allekirjoittajaa, selvitti heidän puhelinnumeronsa ja soitti heille. 27 (90%) myönsi allekirjoittaneensa adressin. Toki otanta olisi saanut olla vielä hieman suurempi, mutta aika hyvään tarkkuuteen päästiin jo tuossa.

Valitettavasti tuo on ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun kukaan toimittaja on jaksanut nähdä vaivaa selvittääkseen allekirjoitusmäärän luotettavuuden. Satunnaisotantatarkistuksella saadaan aika vähän vaivalla selvitettyä allekirjoitusmäärän luotettavuus.

Jos olet jonkun kunniallisen lehden toimittaja ja olet valmis tähän urakkaan, niin ota yhteyttä adressin tekijään tai ylläpitoon.