VR Taajamajuna 373 Riihimäki - Tampere

VR on ilmoittanut muuttavansa junavuoroja 28. maaliskuuta 2016 alkaen siten, että ma-pe aamujen suosittu Taajamajuna-vuoro nro 373 siirretään kulkemaan myöhäisempään ajankohtaan.

Nykyinen juna on ollut pääteasemallaan Tampereella klo 7.22, mutta tulevan muutoksen myötä kyseinen juna on perillä vasta klo 7.48.

Valitettavasti kaikki junassa kulkevat henkilöt eivät ole töissä/koulussa ihan Tampereen rautatieaseman välittömässä läheisyydessä, vaan moni jatkaa työ-/koulumatkaansa vielä jalkaisin/bussilla/vaihtoyhteys-junalla. Tällä junalla ei esim. ehdi töihin, jos työpaikka sijaitsee Hämeenpuiston päässä Hämeenkatua.

Kyseinen junavuoro nykyisellään on todella suosittu kulkuväline, ja yleensä niinkin täynnä, että istumapaikkaa saa etsiskellä viimeisiltä asemilta tullessa. Mutta jos kyseisestä junavuoroa siirretään, voi olla todennäköistä, että junavuorolle ei olekaan enää kulkijoita, vaan matkustajamäärät vähenee, ja koko junavuoro on kohta lopettamisuhan alla.

Junavuoro täytyy säilyttää ennallaan tai ainut muutos mitä siihen saa tehdä on, että junavuoroa aikaistetaan.

Aina puhutaan siitä, että julkisia pitäisi käyttää. Kyllähän käyttäisimme, jos vuorot säilytettäisiin järkevinä, että niiden käyttöön on mahdollisuus! Kaikilla ei ole mahdollisuutta omaan kulkuneuvoon, eikä yksityisautoilu ole järkevääkään, jos yhteysvälille julkinen liikenne mahdollistetaan.