VT15 perusparannus

Me allekirjoittaneet tahdomme ilmaista huolemme kyseisen väylän kunnosta- ja liikenneturvallisuudesta ja vaatia valtioneuvostoa, liikenneministeriötä, ja kaakkois-suomen ely-keskusta aloittamaan välittömät toimet tieosuuden parantamiseksi, vastaamaan nykypäivän liikennettä ja liikennemääriä.

Vt15:ta on vuonna 2004 julkaistu suunnitelma tieosuuden Kouvola/Tykkimäki-Kotka/Rantahaka muuttamiseksi keskikaistalliseksi ohituskaistatieksi. Alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kyseinen muutostyö olisi tullut aloittaa jo v.2008, mutta kuten tiedämme mitään ei ole tapahtunut. Vetoammekin em. tahoihin, että kyseinen perusparannustyö tulisi aloittaa mahd. pian. Tien liikennemäärät ovat koko ajan kasvaneet, etenkin raskaan liikenteen osalta. Sen osuus on tällä hetkellä väh.20-30 % koko tiestön käyttäjämääristä. Arkipäivisin, aamusta iltaan mitattuna liikennemäärät ovat n. 850-1200 ajoneuvoon tunnissa. Tämä perustuu omiin laskelmiin ja havaintoihin liikennemääristä. Tiestöllä on etenkin aamuisin ja iltapäivisin merkittävästi työpaikkaliikennettä Kouvolan-Kotkan välillä. Kuljetukset satamiin, sekä kappaletavarakuljetukset kuormittavat, ja osaltaan vaikeuttavat ja hidastavat muuta liikennettä. Lisäksi kysyisellä tieosuudella on paljon liikennettä joka johtuu ihmisten liikkumisesta Koks:iin ja sieltä pois. Esim. sairaankuljetukselle aiheutuu merkittävää haittaa tieosuuden mutkaisuudesta ja turvallisten ohitusmahdollisuuksien puutuessa/ollessa vaillinaisia.

Liikennemäärät kyseisellä tieosuudella tulevat vain kasvamaan, ei päinvastoin joten katsomme että kyseisen perusparannustyön aloittaminen välittömästi, on suoranainen velvollisuus. Jokainen onnettomuus, niin kuolemaan, kuin loukkaantumisiin johtanut, on turha.

Kokonaiskustannusarvio työlle on ollut v.2004 70,8 Me. Jos lasketaan että kustannukset olisivat kasvaneet 20% tulisi muutostyön hinnaksi 84,96 Me.

Hankkeen työllisyysvaikutukset olisivat merkittävät, joten silläkin syyllä olisi tarpeellista aloittaa työt mahdollisimman pian. Laaksokuntamme on saanut runtua ihan tarpeeksi, joskus olisi hyvä saada jotain hyvääkin aikaiseksi.

Suunnitelma muutostyöstä on luettavissa osoitteessa:

21.9.2015

Tiedä tuota, onko tällä adressilla ja sen saamalla huomiolla ollut merkitystä, mutta ainakin julkinen keskustelu Kaakkois-Suomen väylähankkeista on noussut pintaan. Eilen 20.9. oli Kouvolan Sanomissa juttua em. hankkeista. Ainakin toivon että tämäkin adressi on osaltaan auttanut asian tärkeyden esiintuomisessa.

186 kertaa iso kiitos Teille, jotka olette adressin allekirjoittaneet. Toivotaan että allekirjoituksia kertyy vielä lisää, sillä vain yrittämällä vaikuttaa tehtäviin päätöksiin, voi jotakin aikaan saada.

Kiitos myös alueelliselle medialle, että olette tavoitteemme tärkeäksi katsoneet, ja "tulitukea" antaneet.

Isoin kiitoksin

Tuomas Filppu, Kuusankoski