PELASTETAAN SAIMAAN VUOHISELKÄ VENÄLÄISHOTELLILTA

OSALLISTU ADRESSIIN:

VASTUSTAMME VENÄLÄISRAHOITTEISTA KYLPYLÄHANKETTA, JOKA TUHOAISI LUONNONKAUNIIN SAIMAAN VUOHISELÄN

Savitaipaleen kunta on lähtenyt tukemaan venäläisen rahoittajan tavoitetta saada rakentaa mittava kylpylähotelli Saimaan rannalle. Kohteeksi ollaan valmiita uhraamaan jopa luonnonkaunis ja haavoittuva Vuohiselkä, joka kunnan omilla kotisivuilla on määritelty ”merkittäväksi luontoalueeksi” ja ”suositus on: ei rakentamista”.

Alueen voimassaoleva kaava, joka vastaa ympäristön kantokykyä, ei salli näin laajamittaista rakentamista. Silti hanketta viedään eteenpäin ja suunnitellaan kaavan muuttamista hotellihankkeen – ja rahoittajan – tarpeita vastaavaksi.

Jos Savitaipaleen kunta toteuttaa hankkeen, ei luonnon, linnuston, ja alueen asukkaiden virkistysmahdollisuuksilla ole mitään arvoa venäläisen rahan rinnalla.

Liity adressiin ja ole mukana pelastamassa Saimaan Vuohiselkä!

Alla lisää yksityiskohtia vastustuksemme perusteista:

- Savitaipaleen kunta on nyt toimimassa itse omien suositustensa vastaisesti. Kunnan omilla nettisivuilla Vuohiselän alueet on listattu otsakkeen alla: Merkittävät luontoalueet ja kohteet. Perusteena mm. maisemallisesti merkittävä, uhanalaisten ja harvinaisten lintujen pesimäalue.

- Vuohiselkä on pieni ja varsin luonnonmukaisena säilynyt järvenselkä, jossa kaikki rannat tulisivat väistämättä olemaan kylpylähotellin vaikutuksen alla : äänet, meteli, valot, vesiliikenne ja turistien liikkuminen alueella tulisi vaikuttamaan kaikilla Vuohiselän rannoilla sekä laajalla alueella sen ympäristössä. Ollaanko luonnon ja asukkaiden näkökulma sivuuttamassa täysin?

- Vuohiselän vesi on säilynyt edelleen kristallin kirkkaana ja 150-paikkaisen hotellin jätevedet tulisivat vääjäämättä vaikuttamaan vesistön tilaan.

- Vuohiselkä ja sen rannat ovat läheisesti yhteydessä Partakosken ja Kärnäkosken hyvin säilyneeseen historialliseen alueeseen, eikä moderni iso kylpylä mitenkään sovi perinnemaisemaan. Suunnitellulle hotellin alueelle johtaa Partakoskelta myös vanha tie, jota on  tähän asti säilytetty entisellään. Lisääntyvä turisti-liikenne vaatisi tien leventämistä ja päällystämistä.

Ole siis mukanamme  pelastamassa osa luonnonkaunista Saimaata lyhytnäköiseltä tuhoamiselta!