Wanhan Jokelan puolesta

Joensuussa, kuten monessa muussakin suomalaisessa kaupungissa, puutalojen kohtalo on ollut pitkään alistettu ja kurja. Vanhojen, erityisesti kaupunkien kehittyvien keskusten tiellä olevien talojen, on annettu joutua huonoon kuntoon ja tulla sitten puretuksi tuottamattomina.

Nyt kulttuuriravintola Wanhan Jokelan ovet halutaan sulkea. Kiinteistön entinen omistaja Irene Turunen halusi suojella rakennuksen testamenttaamalla sen säätiölle, jonka hän luotti hoitavan arvokasta, vanhaa puutalopihapiiriä. Uusimman kuntokartoituksen seurauksena säätiö on päättänyt olla jatkamatta ravintolatilan vuokrasopimusta, ilmoille on esitetty myös pikaista käyttökieltoa.

Wanha Jokela ei ole vain ravintola, vaan se on kohtaamispaikka sekä arvokas vanha hirsirakennus, joka tunnetaan myös kaukana Joensuusta. Jokela on Karjalaan kaipaavien unelma. Kaupunkiin juuri muuttaneen ensimmäinen kokemus kaupungin ihmisistä ja heidän kertomuksistaan. Paikkana Jokela kertoo tarinaa aitoudesta ja monimuotoisesta kulttuurista: musiikista, taiteista ja tavallisista ihmistä. Arvoista, joita ei voi rahassa mitata. Jokelan imago on osa Joensuuta.

Erilaisten ihmisten kohdatessa syntyy aina uutta. Vanha kohde vaati kunnostusta, eikä ränsistymisen vuoksi tuhoamista. Rohkeutta ei ole vanhan purkaminen, vaan monipuolisen kulttuurin säilyttäminen ja ylläpitäminen.

Tuethan allekirjoittamalla tämän adressin sitä hyvää, mitä Jokela on!