Ylen verkkojulkaisuja ei saa rajoittaa!

Kyse on hallituksen eduskunnalle laiksi Yleisradio Oy:stä annetun lain 7 §:n muuttamisesta. Ehdotetut säännökset rajoittaisivat Yleisradio Oy:n mahdollisuutta julkaista tekstimuotoisia sisältöjä osana julkisen palvelun tehtävää. Esitetty lakimuutos kieltäisi Yleltä lähes kaikki tekstisisällöt, joihin ei liity ääntä tai liikkuvaa kuvaa.

Euroopan komissiolle kantelun tehneen Medialiiton mukaan Ylen ilmaiset verkkouutiset vääristävät kilpailua media-alalla sekä vaarantavat moniäänisen median tulevaisuuden. Näistä väitteistä ei ole mitään näyttöä tai tutkimusta. Ylen verkkotuotanto on moniäänistä, eikä vääristä kilpailua taikka uhkaa kaupallisen median tulevaisuutta millään tavalla, sillä esimerkiksi Ilta-Sanomat ja Iltalehti tavoittavat enemmän ihmisiä Yleen verrattuna jo nykyisellään.

Yleisradion verkkosisällöt ja sovellukset ovat uutislähteenä hyvin tärkeässä asemassa. Tällainen muutos rajoittaa merkittävästi Suomen kansalaisten oikeutta laadukkaaseen ja monimuotoiseen ympärivuorokautisen uutispalvelun saatavuuteen. Ylen verkkojulkaisut ovat myös laadukkain vaihtoehto sellaisille ihmisille, joilla ei ole mahdollisuutta lukea muita media-alan verkkojulkaisuja tai lehtiä maksumuurien takia.

Vaadimme, että kyseinen lakimuutos kumotaan. Emme koe, että Ylen tekstisisältöinen verkkotuotanto vääristää kilpailua taikka vaarantaa kaupallisen media-alan tulevaisuutta. Mitään Ylen verkkotuotantoa ei tulisi rajoittaa.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Premtim Zogiani voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Pitäisikö Suomen myöntää Edward Snowdenille turvapaikka?