Yliopistojen hakumuutos 2020:tä vastaan

1. Helsingin Sanomien uutisartikkelin mukaan on kaavailtu, että 2020 vuodesta lähtien yliopistoihin haettaisiin pääasiassa lukion päättötodistuksen perusteella. (Nykyisin suurimmassa osassa ovat pääsykoe tai ylioppilaskirjoitukset.)
  2. Pitkän matematiikan painottaminen. Kaavaillun "ranking" systeemin mukaan pitkän matematiikan kirjoittamisesta saisi eniten pisteitä, mikä alentaa jo valmiiksi huonommassa asemassa olevien lyhyen matematiikan opiskelijoiden jatkokoulutus mahdollisuuksia. Heillä ei enää ole juurikaan tilaisuutta vaihtaa pitkään matematiikkaan.
  3. Aineiden tärkeyden eriarvoistaminen. Kaikki eivät yksinkertaisesti ole yhtä hyviä kaikissa lukioaineissa. Jos henkilö on kiinnostunut jostakin aineesta, mutta ei jostakin "tärkeämmästä" aineesta, on hänellä huonommat mahdollisuudet päästä jatko-opintopaikkaan kuin henkilöllä, joka on kiinnostunut "tärkeämmästä" aineesta.
  4. Kyseinen päätös vaikuttaa negatiivisesti tuhansiin tänä vuonna lukionsa aloittaneisiin, jotka ovat suureksi osaksi jo päättäneet siitä, mitä aikovat ja mitä eivät aio opiskella paljoa. Tästä syystä päätös on myös epäreilu ja asettaa tänä vuonna lukionsa aloittaneet epäarvoiseen asemaan, sillä ilmoitus asiasta tuli vasta nyt, kun suuret päätökset on jo tehty.
  5. Reilumpaa kaikkia kohtaan olisi se, että kyseinen järjestelmä otettaisiin käyttöön esimerkiksi vasta vuonna 2021, sillä silloin ensivuonna lukionsa aloittavilla olisi aikaa ajatella kurssivalintansa tämän pohjalta.