Helsingin yliopiston johtosäännön uudistaminen

HUOM. Ao. adressi on lähtenyt eteenpäin konsistorille maanantaina 10.11.2008. Allekirjoituksia otetaan kuitenkin edelleen vastaan.

Arvoisa Helsingin yliopiston työntekijä/hallinnon opiskelijaedustaja,

Konsistori saattaa tehdä periaateratkaisunsa HY:n johtosäännön uuhdistamisesta jo 12.11.

Yliopiston henkilökunnan edustajat ovat laatineet asiasta alla olevan kirjelmän konsistorille lähetettäväksi. Keräämme kirjelmään allekirjoituksia. Lähetämme kirjeen konsistorin jäsenille maanantaina 10.11. klo 12. Ilmoitukset halukkuudesta kirjelmän allekirjoittamiseen pyydämme tuohon aikarajaan mennessä lähettämään Jukka Kekkoselle (jukka.t.kekkonen[at]helsinki.fi) ja Thomas Wallgrenille (thomas.wallgren[at]helsinki.fi)

tai allaolevaan verkkoadressiin.

Kolmikannan ja opiskelijaedustuksen säilymistä oppiainetasolla ei ole lyöty yliopistouudistuksessa lukkoon (kyse on kolmikantaperiaatteen sisältymisestä yliopiston johtosääntöön, ks. kohta 4.). Helsingin yliopiston hallinnon opiskelijaedustajat ovat tervetulleita allekirjoittamaan addressin. Liitä mukaan nimesi, tiedekunta ja asema (esim. tiedekuntaneuvoston, laitoksen johtoryhmän, kollegion opiskelijajäsen).

pt.

Jukka Kekkonen, dekaani, oikeustieteellinen tiedekunta
Thomas Wallgren, johtaja, filosofian laitos
Niklas Bruun, varadekaani. oikeustieteellinen tiedekunta
Thomas Hackman, yliopistonlehtori, tähtitieteen laitos
Irma Hyvärinen, johtaja, saksalainen laitos
Kristian Klockars, varajohtaja, käytännöllinen filosofia
Juhani Koponen, laitosjohtaja, kehitysmaatutkimus
Anssi Peräkylä, johtaja, sosiologian laitos
Tom Pettersson, Klinisk lärare, koordinator för svenska studielinjen
Keijo Rahkonen, johtaja, yhteiskuntapolitiikan laitos
Teivo Teivainen, johtaja, valtio-oppi

Kirjelmä konsistorille:

Helsingin yliopisto uudistaa johtosääntöään. Konsistorin on määrä päättää uudistuksen periaatteista kokouksessaan 12.11.2008.

Uudistuksen tulisi vahvistaa yliopiston päätöksenteon rationaalisuutta. Julkinen järjenkäyttö on yhteiskunnallisen, myös tiedepoliittisen ja tiedeyhteisön sisäisen, päätöksenteon paras perusta. Demokraattisten valtarakenteiden mahdollistama rationaalisuus ja niiden tuoma legitimiteetti tekevät niistä muita rakenteita tehokkaampia. Yliopiston johtosääntöä ei ole tarkoituksenmukaista uudistaa ainakaan siten, että tiedeyhteisön autonomia heikkenee.

Rehtorin asettaman valmistelutyöryhmien kaavailut Helsingin yliopiston uudeksi johtosäännöksi sisältävät joitakin heikkouksia. Niiden korjaamiseksi esitämme seuraavaa:

1. Dekaanien vaali: tiedekuntaneuvosto valitsee.

2. Laitosjohtajien vaali: tiedekuntaneuvosto valitsee tai laitoksen kolmikantaperiaatteen mukaan valittu johtoryhmä valitsee keskuudestaan.

3. Laitosjohtajan ja laitoksen johtoryhmän vallanjako noudattaa pääpiirteissään nykyisen johtosäännön määräyksiä.

4. Oppiainetaso: Oppiaineissa on kolmikannan mukaan valittu vastuuryhmä, joka tekee esitykset tutkintovaatimuksista, opetussuunnitelmista ja muista aineen toiminnan ja kehittämisen kannalta tärkeistä asioista laitoksen johtoryhmälle. Laitoksettomissa tiedekunnissa esitykset tehdään tiedekuntaneuvostolle.

Verkkoadressin luoja: Juha Mikkonen    Ota yhteyttä adressin tekijään