YTV:n säilytettävä opiskelijaliput!

Uutislehti satasessa oli tänään (23.11.2007) Juttu Ytv:n lippujen uusista hintaluokitteluista matkan pituuden mukaan (mikä sekin on mielestäni väärin). Ohessa mainittiin opiskelijalippujen mahdollisesta poistumisesta. Näin kirjoittaa uutislehti 100:

"Opiskelijaliput ehkä historiaan

Opiskelijat saattavat pääkaupunkiseudulla joutua piakkoin luopumaan edullisemmasta matkakortista. YTV:n suunnitelmissa alennukset jaettaisiin vastedes pelkästään iän perusteella. YTV:n hallitus päättänee muutosten toteuttamisesta kesäkuussa. Yksi mahdollisuus on, että 17-25 -vuotiaat saisivat jatkossa 30 prosentin alennuksen. Toisena vaihtoehtona pohditaan 50 prosentin alennusta 17-20 -vuotiaille. Lähtökohtaisesti kaikki yli 70 -vuotiaat ikäihmiset kuuluisivat alennusryhmään."

Mielestäni on väärin, että opiskelijoiden jo nyt tiukalla budjetilla pitäisi vielä venyttää penniä maksaakseen mm. koulumatkansa! Sinänsä hyvä ajatus tuo tietylle ikäryhmälle alennuksen antaminen, mutta kun eivät kaikki tuossa iässä tiedä mitä haluavat opiskella. Esimerkiksi Vantaalta Helsinkiin matkustavan opiskelijan kuukausilipun (30 pv) hinta on nyt 40,80 euroa. Alennuksen poistuessa hinta tulisi olemaan tuplasti tuo määrä, tosin jos YTV ottaa matkan pituuden mukaisen laskutuksen käyttöön, voisi summa olla enemmän tai vähemmänkin. Kuitenkin olen kokenut henkilökohtaisesti tuon seutujärjestelmän erittäin toimivaksi. Toivon, että kaikki samaa mieltä olevat allekirjoittavat tämän, jotta saadaan mahdollisesti asiaan muutos!