Lissee ytinvoimoo Suomeen

Yleinen mielipide ydinvoimasta:
Jopa kolmannes suomalaisista vastustaa. Mielipide vaikuttajia ovat lähinnä Greenpeace, Vihreäliitto, etc.
-> Mielipiteet eivät ole objektiivisia

Mutta millaisia ovat ytinvoiman vaihtoehdot?

Tuulivoima
-Esimerkiksi yleisesti ympäristönkannalta hyvänäpidetty tuulivoima ei olu niin puhdasta kuin sen usein väitetään olevan.
-Jo pelkkä voimalakomponenttien valmistus on saastuttavaa, saati voimaloiden osien kuljetus ja kokoaminen.
-Voimala tuotta myös toiminta aikanaan huomattavasti melusaastetta ja lisäksi häiritsee tietoliikenneyhteyksiä.
-Yksi voimalayksikkö vaatii noin 100 Ha maata joka on sen tehoon nähden paljon.
-Voimaloiden sijoituspaikkoja on vähän ja nekin ovat usein tiheään asutuilla rannikko alueilla.
-Merelle sijoitetut voimalat ovat kalliita ja ne häiritsevät kalastusta ja laivaliikennettä.
-Lisäksi tuuli voima on heikon tehonsa takia kallista ja siksi taloudellisesti kannattamatonta.

Turve
- 6-7% Suomen energiantuotannnosta (2. eniten maailmassa)
- EU määrittelee fossiiliseksi polttoaineeksi toisin kuin Suomi, jossa se on yli 200 milj. €:n pisnes
- Suomessa turpeen korjuu ja käyttö energiaksi vapauttaa ilmakehään vuosittain noin 9 megatonnia hiilidioksidia vuodessa.
- Turpeen ominaispäästökertoimeksi on määritelty 106 g CO2/MJ eli hyvin korkea, kun kivihiilen kerroin on 94,6 CO2/MJ ja maakaasun 56,1 CO2/MJ.

Vastaväitteitä:

1. Muut vaihtoehdot työllistävät enemmän kuin ydinvoima.
kumous: OL3:n rakennusaika vaatii 25000 - 30000 htv, pysyviä työpaikkoja syntyy 150 - 200 henkilölle. Kuinka paljon tuulivoimala?

2. Ytinvoima lisää ympäristöongelmia.
kumous: Väitettä perustellaan sillä että halpa ydinsähkö lisää energian kulutusta ja silloin muut energiamuodot saastuttavatenemmän. Ongelma voidaan kuitenkin ratkaista helposti lisäämällä ydinvoiman osuutta ja ohjaamalla hintaa verotuksella. Samalla saataisiin enemmän rahaa vanhusten hoitoon.

3. Jätteen loppusijoitus ongelmallista
kumous: Ensin säteilytasoa lasketaan voimalayksikössä sijaitsevassa välivarastossa. Myöhemmin ne tullaan siirtämään turvalliseen loppusijoituspaikkaan.

4. Ytinvoimaan liitty suuri onnettomuusriski.
kumous: Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että viimeisin onnettomuus tapahtui vuonna 1986, ja silloinkin Neuvastoliitossa tieteellisen kokeen aikana. Modernissa reaktorissa moninkertainen suojajärjestelmä. Jos kuitenkin sattuu käymään niin että moninkertainen suojajärjestelmä ei joistain syystä toimi ja reaktoriydin sulaa, voimaloiden ulkoinen kuori estää säteilyn leviämisen. Jos kuitenkin kuori ei jostain suustä toimi, on säteilymäärä 10 km:n säteellä yhden vuorokauden aikana vain noin viiden vuoden normaali säteilyannos.

Ytinvoiman hyviä puolia:

Saastuttaa ympäristöä hyvin vähän
Taloudellisesti kannattavaa -> yhteiskunnan ei tarvitse tukea
Tulevaisuuden reaktorit käyttävät vähemmän ja helpommin saatavaa polttoainetta
Tavoitteena ydinfuusioreaktori, johon polttoainetta riittäisi jopa 150 mrd:ksi vuodeksi.