Tammerkosken lukion lakkauttamista vastaan

Tampere on esittänyt suunnitelman, jossa aikoo lakkauttaa 8 koulua vuoteen 2016 mennessä, ja näistä yksi on Tammerkosken lukio. Tammerkosken lukio on yli satavuotias, ja houkuttelee opiskelijoita kuvataidelinjallaan kauempaakin. Opiskelussa vallitsee suvaitsevainen ja kannustava henki.

Haluamme tähdentää, ettei Tammerkoski säily vain kuvataidelinjan siirtämisellä. Lukioon on vuosikymmenten mittaan kehittynyt tasokas, toimiva ja persoonallinen oppimisympäristö, joka on paljon muutakin kuin tavallinen lukio ja kuvataidelinja. Valtakunnallinen kuvataiteen erikoistehtävä vaikuttaa koko yhteisöön, ja opettajatkin ovat vahvistaneet Tammerkoskessa opettamisen eroavan muissa lukioissa työskentelystä. Tämä toimiva, viihtyisä ja erilaiset persoonallisuudet huomioiva yhteisö kärsii, mikäli Tammerkoski hajotetaan tai sulautetaan osaksi suurempaa lukiokompleksia.

Nuoren identiteetin rakentumisen kannalta yhtenäinen ja tuttavallinen opiskeluympäristö on keskeisellä sijalla. Luokattomassa lukiossa on entistä tärkeämpää, että nuori pystyy tuntemaan itsensä osaksi yhteisöä. Kun monta lukiota yhdistetään saman katon alle, muuttuu ympäristö heti pirstaleisemmaksi: on eri asia tulla päivittäin kouluun, jossa pystyy moikkaamaan kaikkia, kuin paikkaan, jonka ihmisistä tuntee kolmanneksen.

Tampereen kaupunki perustelee uudistuksiaan polarisoitumisen ehkäisemisellä ja kurssitarjonnan suurentamisella. Tammerkosken lukiolaiset ovat perinteisesti saavuttaneet todella hyviä tuloksia ylioppilaskirjoituksissa, mikä on motivoivan ympäristön ja ammattitaitoisen opetuksen tulosta – ei liikaa karsivan oppilasvalinnan tai elitismin aiheuttamaa.
Tammerkosken kurssitarjotin on hyvin laaja: lukiossa voi jo nyt lukea ainakin viittä kieltä ja koulukohtaisia kursseja on yhteensä 73, mikä sisältää kuvataiteen lisäksi mm. eri oppiaineita yhdisteleviä kansainvälisyyskursseja.

Tammerkosken lukion säilyminen omana hallinnollisena kokonaisuutenaan onkin ehdottoman tärkeää. Sata vuotta toimineen kuvataideyhteisön lakkauttaminen ja täysin uuden, saman linjan lukion perustaminen heittää hukkaan paljon voimavaroja. Tällöin kaupunki tuhoaa jo valmiiksi todella hyvin toimivan lukion ja joutuu aloittamaan täysin puhtaalta pöydältä, jolloin esimerkiksi Tammerkosken henkilökunnalle kertynyt arvokas ammattitaito hukataan.

Esimerkillisesti toimiva oppimisympäristö voi kadota taivaan tuuliin uudistuksen myötä, joten onko sitä järkevää vaarantaa? Tammerkosken kannalta uudistus on vain riski, sillä uusi, monen linjan lukioyhdistelmä voi parhaimmillaan toimia vain yhtä hyvin kuin Tammerkoski jo nyt toimii. Tammerkosken lukion kannalta menetettävää on hyvin paljon, mutta nykytilannetta parempaa lukiota on vaikea saavuttaa.

Jarkko Kinnunen, Alma Peltola    Ota yhteyttä adressin tekijään