Vaadimme linjakasta päätöksentekoa veneilylle Espoossa

Suomenojalta on poistumassa 1200-1300 veneen talvisäilytysalue kun aluetta rakennetaan asumiskäyttöön. Korvaavista alueista käydyissä yhteistyöneuvotteluissa on 2017 sovittu, että ainoastaan henkilöautolla liikuteltavissa olevat veneet siirretään Ämmäsmäkeen talvisäilytykseen. Hankalaa kuorma-autokuljetusta vaativille veneille tarjotaan talvisäilytys rantojen tuntumasta.

Yhteistyön käynnisti kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä luomalla työryhmän asian ratkaisemiseksi. Veneiljät ja virkamiehet työskentelivät pitkään saavuttaakseen yhteisen hyvän ratkaisun. Yhteishenki asian ratkaisemiseksi on ollut erinomainen.

Suunnitellun ratkaisun toteuttamiseksi tarvitaan korvaavia talvisäilytysalueita rannan tuntumasta. Espoon kaupungin teettämissä useissa selvityksissä on todettu, että Skatannityn talvisäiytysalue sekä Kurttilan ns. Tiilitehtaanrannan alue ovat käytännössä ainoat mahdolliset korvaavat alueet, joiden varaan sovittu ratkaisu voi rakentua. Kahden eri konsultin suorittamien laskelmien perusteella molemmat alueet tarvitaan ja vaihtoehtoja ei ole.

Skatanniityn talvisäilytysalueen suunnittelun lopettaminen tarkoittaisi yksipuolista täyskäännöstä laajapohjaisesti ja rakentavasti usean tuhannen veneilijän kanssa sovitusta linjasta.

Me allekirjoittaneet veneilijät vaadimme, että sovitusta pidetään kiinni.