Aso-asukkaita ei saa säätää vuokralaisiksi

Jälleen ollaan puuhaamassa lakimuutosta, jossa asotalot voisi muuttaa vuokrataloiksi, jolloin niissä asuvat asukkaat muuttuisivat vuokralaisiksi.  Suomen Asumisoikeusasukkaat (SASO) ry on ministeri Mykkäselle 4.4.2024 luovuttamassaan lausunnossa vastustanut vuokralaistamishanketta. Samainen hanke on aiemmin torjuttu myös eduskunnan perustuslakivaliokunnan toimesta. Tuolloinkin torjunta onnistui asukkaiden aktiivisuuden, mm. adressin avulla ja valiokunnan kuuleman oikeustieteen professori Mikael Hidènin myötävaikutuksella.  Perustelut vuokralaistamiselle ovat epäuskottavia, lain soveltamisehdot helposti ilman eduskuntaa muuteltavissa ja ehtojen täyttäminen helposti manipuloitavissa. Ehtoina olisivat kohteen ”kannattamattomuus” ja asukasrakenne.

Aiemman kokemuksen mukaan hallitus tuonee lakiesityksen eduskuntaan vasta kevätkiireiden ollessa pahimmillaan, jolloin kansanedustajat eivät ennätä edes kunnolla lukemaan lakiehdotusta ja SASO:n lausuntoa tai tätä adressia. Siksi meidän asukkaiden on kerättävä allekirjoituksia adressiin jo nyt. SASO toimittaa adressin, osallistujien määrän kartuttua riittävästi, ministeriön lainvalmistelijoille, hallituksen ja eduskunnan jäsenille sekä tiedotusvälineille. Adressin allekirjoittajat, jotka ovat antaneet sähköpostiosoitteensa, saavat tiedon heti kun julkistaminen alkaa.

Jaa adressi mahdollisimman laajoille joukoille, joita asiat voisivat koskettaa, nykyisille ja entisille aso-asukkaille, aso-asumisesta kiinnostuneille sekä näiden kaikkien lähimmäisille. Vie adressin keruu myös asukastoimikunnan toimintaan. Kiitos kaikkien puolesta.

--------

P.S.  Aso-yhtiöiden vaikuttamisorganisaatio KOVA ry:n tuorein lakimuutosesitys, KOVAn tavoitteet kehysriiheen 2024, on luettavissa fb-ryhmän https://www.facebook.com/groups/907862855986865 Tiedostoista.

Eric Hällström Suomen Asumisoikeusasukkaat (SASO) ry, www.asumisoikeusasukkaat.fi    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Eric Hällström Suomen Asumisoikeusasukkaat (SASO) ry, www.asumisoikeusasukkaat.fi voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…