HALUAMME SUOMEEN VIRALLISEN JALKAPALLOKULTTUURIPÄIVÄN

Suomalainen jalkapallo ansaitsee arvostusta ja tarvitsee nostatusta.

Siksi ehdotamme kalenteriin helatorstaille virallista jalkapallokulttuuripäivää, joka olisi myös liputuspäivä.

Ohessa sisäministeri Päivi Räsäselle lähtenyt vetoomus.

Allekirjoittamalla tämän adressin, annat tukesi suomalaiselle jalkapallokulttuurille.

Sinä olet jalkapallokulttuuri.

#Minäolenjalkapallokulttuuri

Helatorstaina 14.5. Suomessa pelataan seuraavat jalkapallo-ottelut:

14:00 HJK - IFK Mariehamn

14:00 Ilves - HIFK

14:00SJK - VPS

18:30 FC Inter - FC KTP

18:30 FF Jaro - FC Lahti

18:30 RoPS - KuPS

Sisäministeri Päivi Räsäselle,

Suomalainen jalkapallo ansaitsee arvostusta ja tarvitsee nostatusta. Siksi ehdotamme kalenteriin virallista jalkapallokulttuuripäivää, joka olisi myös liputuspäivä.

Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji. Jalkapallon maailmanmestaruuskisat ovat kesäolympialaisten ohella maailman seuratuin urheilutapahtuma. Jalkapallo tuo ihmisiä yhteen riippumatta siitä mitä sukupuolta, ihonväriä tai uskontoa he edustavat.

Harrastajamäärissä mitattuna jalkapallo on suosituin joukkuelaji myös Suomessa. Silti koemme lajin olevan aliarvostetussa asemassa maassamme. Syitä voi vain arvailla, mutta yksi mahdollinen teoria löytyy kansanluonteestamme. Suomalaisia pidetään menestyskansana, ja menestys esimerkiksi miesten A-maajoukkuetasolla on jäänyt vuosien saatossa vaatimattomaksi. Siinä missä jääkiekko muistetaan vuoden 1995 ja 2011 maailmanmestaruuksista, koripallo- ja lentopallo viime vuosien upeista EM- ja MM-esityksistä, suomalainen jalkapallo muistetaan lähes kaksikymmentä vuotta sitten sateessa pelatusta karsintaottelusta, joka päättyi tasapeliin. Seurajoukkuetasolla menestystä on tullut kansainvälisesti ajoittain, mutta se ei ole juurikaan näkynyt esimerkiksi kansallisen liigan yleisömäärissä.

Suomessa elää suuri joukko jalkapallon ystäviä, jotka tekevät pyyteetöntä työtä lajin eteen kokematta koskaan suuria voiton tunteita. He muodostavat suomalaisen jalkapalloperheen selkärangan, jota ilman päivittäinen toiminta olisi mahdotonta. Heidän - ja koko suomalaisen jalkapallon - puolesta haemme tätä virallista tunnustusta suomalaiselle jalkapallokulttuurille.

Liputuspäiväksi ehdotamme helatorstaita, joka osuu tänä vuonna toukokuun 14. päivälle. Kristillisenä juhlapyhänä se on jo kansallinen vapaapäivä, joka tarjoaa ideaalit puitteet jalkapallon seuraamiseen kaikilla paikkakunnilla. Tästä on kansainvälisesti onnistuneita esimerkkejä, jotka juontavat juurensa pitkälle historiaan; Yhdysvalloissa ”jalkapallosta” nautitaan joka kiitospäivä ja Englannissa tapaninpäivä on perinteisesti pyhitetty koko perheen voimin potkupallon seuraamiseen. Suomi ja helatorstai voisivat olla kansainvälisiä edelläkävijöitä urheilun ja jalkapallon virallisen aseman vahvistamisessa osana kulttuuria ja yhteiskuntaa.

Suomalaisen jalkapallon puolesta,

Olli-Pekka Lyytikäinen