Kauniaisten kirkonkellot hiljennettävä

Me allekirjoittaneet vaadimme asumisrauhaa Kauniaisten keskustan asukkaille. Kaupungin ev.lut.kirkon kellot soivat epärytmisesti ja poikkeuksellisen kovaa, ja niitä soitetaan pyhäaamuisin jopa kello 9 alkaen, ja ennen messua useaan kertaan ja pitkään. Meidän mielestämme tämä on kotirauhan rikkomista.

Adressin aloittaja on keskustellut kirkkoherrojen kanssa (suomenkielinen ja ruotsinkielinen), mutta saanut vain ylenkatsovia vastauksia. "Kirkko kun on ollut paikoillaan jo vuosikymmenet", "kelloja ei voida hiljentää" ja "kaikki muut ovat niihin tyytyväisiä" jne. Eli mitään ei haluta tehdä, vaan katsotaan, että "MINULLA on oikeus julistaa MINUN uskontoani" ihan riippumatta siitä, haluaako joku muu esim. nukkua tai elää muutenkin vailla häiriöitä.

Ne, jotka ovat kuulleet Kauniaisten kelloja, tietävät, että ääni on harvinaisen kova ja läpitunkeva.

Adressin aloittaja olettaa, että ääni häiritsee muitakin, mutta kirkon touhuista ei ihan helpolla lähdetä valittamaan. Alitajunnassa voi jopa vaikuttaa ajatus, että kirkon vastustaminen vie "taivaspaikan." Ei vie. Kirkko ei ole Jumala.

Adressin aloittaja pyytää mahdollisimman runsasta tukea tälle hankkeelle. Kun nimiä on runsas määrä, hanke saatetaan julkisuuteen sekä Kauniaisten molemminkielisten kirkkoherrojen ja Espoon hiippakunnan tietoon, tarkoituksena pakottaa seurakunnat vaientamaan kellonsa kaikkina päivinä klo 11 asti tai vaihtoehtoisesti hankkimaan hiljaisemmat kellot.

Richard Järnefelt    Ota yhteyttä adressin tekijään