Ei nimettömiä lastensuojeluilmoituksia!

Vieras

/ #6

02.05.2011 08:43

Pitäisi olla pokkaa joo, eikä se varmasti ole se asian syvin pointti. Kuten jo sanottu, se madaltaa lastensuojeluilmoituksen tekemisen kynnystä; ajattele tilannetta jossa esim. oma puoliso joutuu tekemään ilmoituksen lastensuojeluviranomaiselle. Mikäli lastensuojeluilmoituksen tekeminen sallitaan vain henkilöllisyyden nojalla, on myös pystyttävä takaamaan se, että lastensuojeluilmoituksen tehneen henkilön nimeä ei missään tapauksessa luovuteta eteenpäin ilmoituksen kohteelle. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että ongelmia syntyy ls.ilm. tekijän sekä kohteen välille, on ilmoitus sitten asianmukainen tai harhaanjohtava (harhaanjohtavalla tarkoitan tilannetta, jossa on epäily, mutta ei varmuutta ja lapsen turvallisuuden takaamiseksi ilmoitus on tehtävä - tällöin vastuu siirtyy lastensuojeluvirasomaiselle, eikä jää roikkumaan ilmoituksen tekijän tunnolle). Myös kohteelle ilmoitus on tilanteesta huolimatta vaikea ja saattaa todistetusti aiheuttaa väliaikaista mielialahäiriötä, tällöin on pystyttävä takaamaan, että kohde ei pääse muutoinkin vaikeassa tilanteessa purkamaan turhautumistaan, pelkoaan, hämmennystään tai jopa vihaansa ilmoituksen tekijään.

LAPSEN TURVALLISUUS ON TAATTAVA TILANTEESSA MISSÄ HYVÄNSÄ, JA VÄITÄN, ETTÄ MIKÄLI PIENIKIN EPÄILY KALTOINKOHTELUSTA LÖYTYY, ON ILMOITUS TEHTÄVÄ!! On lastensuojeluviranomaisen asia selvittää tilanne, ei yksittäisen henkilön (esim. perheenjäsenen, naapurin tai kenen tahansa muunkaan).