Kannabis lailliseksi

Veijo Virtuoosi

/ #4061 Ajatelkaa ja tutkikaa lisää

20.09.2013 21:57

Suurimmat ongelmat hampussa ovat mielestäni alaikäisten käyttö ja henkilöt joille hamppu ei sovi mentaalisista, riippuvuus tai muista syistä, mutta eivät voi hakea apua koska joutuisivat myöntämään rikoksen josta on pitkäaikaisia seurauksia työ ja sosiaalisessa elämässa. Näillä ehdoilla voisin nähdä että kannabis voitaisiin laillistaa (lukekaa ennen kuin tyrmäätte)

*Käyttö ikä-rajan tulisi olla vähintään 18v mahdollisesti jopa 21v

*Alaikäiset jotka ovat jääneet kiinni käytöstä tai hallussapidosta sosiaalityöntekijän ja poliisin puheille. Ehdottomasti ei merkintää ensimmäisestä rikoksesta mutta tarkkailu. Emmehän halua että nuori menettää tulevat ammattimahdollisuutensa yhden kokeilun takia, mutta jatkuvista rikkomuksista huumeseula ja merkintä tai muita toimenpiteitä.

*Autolla ajo päihtyneenä yhtä rangaistavaa kuin humalassa ajaminen. Luotettava testi kehitettävä, koska nykyisessä testissä kannabis voi näkyä jopa yli 30 päivää.

*Ei käyttöä julkisilla paikoilla.

*Ei saa myydä muuta kuin erikseen luvan hankkineessa liikkeessä kuten väkevien viinojen kanssa alko ja baarit. Myyntiluvan tulisi olla vaikea saada ja helppo menettää. Luvan menetys jos myy selvästi päihtyneelle tai alaikäiselle ja henkilöllisyys tulee aina tarkastaa

*Kotikasvatuksen voisi sallia mutta siihenkin pitäisi mielestän laittaa tiukat mutta reilut säännöt.
-Kasvattajan tulisi hankkia lupa joka tulisi uusia joka vuosi
-Ilmoittaa naapureille kasvatuksesta
-Ei saisi myydä (tietenkään)
-Kasvien määrän tulisi olla rajoitettu esim 2 kasvia per luvan hankkinut henkilö tai 3 per talous (nämä ovat ajatuksia ja niitä tulee miettiä lisää)
-Poliiseilla ja/tai erillisillä tarkastajilla olisi lupa tehdä pistotarkastuksia.

*Rikkomuksista luvan menetys, sakot ja muut toimenpiteet riippuen rikoksen suuruudesta (kasvien määrä, onko ainetta myyty ja muut mahdolliset rikkomukset)

*Luvattomat koti- ja ulkokasvatukset pysyisivät laittomina.

*Alaikäiselle ostamisesta tai myymisestä poikkeuksellisen kovat rangaistukset.

*Selkeät varoitukset kannabiksen mahdollisista mielenterveydellisistä ja muista haitoista samoin kuin tupakka askeissa jo on. Varoitukset hamppu kauppoihin ja kahviloihin sekä luvan haku virastoihin.

Ylläolevat säädökset ovat vain sivustakatsojan mielipiteitä mutta mielestäni olisi parempi että nuorten kannabis käyttöä ja kaikenikäisten ongelmakäyttöä saataisiin hallintaan. Samalla saataisiin verotuloja kaupoista ja luvista sekä vähennettyä rikollisuutta sekä vaarallisia kotikasvatuksia.
Yli 30% 18-40 vuotiaista on käyttänyt kannabista ja laki joka tuomitsee näin suuren ihmisryhmän rikollisiksi ei voi olla kansan parhaaksi ja näistä asioista on keskusteltava ja kannabista tulisi tutkia enemmän jotta kaikki haitat saataisiin kartoitettua ja mahdollisesti parempi lainsäädöllinen malli voitaisiin luoda.