Kannabis lailliseksi

greendragonsd

/ #4063 Veijo Virtuoosi puhuu asiaa.

01.10.2013 16:11

En käytä kannabista. En ole käyttänyt alkoholia enää pitkään aikaan. En käytä mitään mikä luokitellaan "huumeeksi" tai huumausaineeksi. Tupakasta pääsin eroon kovan taistelun jälkeen enkä aijo enää koskaan nostaa röökiä huulilleni. IMO kaikki päänsekoittamiseksi tarkoitetut aineet saisi kieltää lailla thc ynnä nikotiini mukaanlukien. Elän täysipainoista nuorenmiehen elämää ilman päihteitä ja nautin joka hetkestä. Omalla esimerkilläni toivon voivani viestittää mahdollisuudesta pitää hauskaa ilman kemikaaleja jopa sellaisten ihmisten keskellä, jotka eivät suostu tunnustamaan omaa elämäntapaani yhtä oikeaksi, kuin minä suostun tunnustamaan heidän elämäntapansa.

On outoa ajatella että viisaudessaan ylivertainen luontokappale, ihminen, viellä tälläkin vuosituhannella kulkee savuava kasvisrulla huulillaan saati juo jotain joka saa hänet lopulta ainoastaan voimaan pahoin.

Vaikken usko päihteisiin, enkä ole uskonut ihmisen viisauteenkaan enää pitkiin aikoihin, uskon kuitenkin että viimekädessä jokainen on vastuussa itsestään niin hyvässä kuin pahassakin, aineissa ja selvänä.

Toivotan kannabiksesta nautiskelijoille onnea yrityksessä laillistaa tämä verraten pienipahainen nautintoaine. Luettuani tätä keskustelua olen avannut hieman enemmän silmiäni ja uskonpa että kannabiksen laillistamisesta tosiaan olisi enemmän hyötyä kuin haittaa yhteiskunnalliselta taholta asiaa tarkasteltuna. En tahdo liioin elää holhousvaltiossa jossa joku toinen tietää aina sen, mikä on minulle parasta ja hyväksi vaan tahdo säilyttää oman valinnan vapauteni. Katson taistelun kannabiksen puolesta ajavan tietyllä voimalla eteenpäin meidän kaikkien vapautta. Erityisesti katson sen tekevän niin nyt, kun mikään päätöksenteko ei tunnu enää olevan tavallisen kansalaisen hallussa muutoin kuin näennäisesti. Mielestäni myös rangaistukset kyseisen aineen käytöstä, hallussapidosta, kasvatuksesta omaan käyttöön sekä satunnaisesta kokeilusta, ovat aivan liian ankaria. Pahimmassa tapauksessa mahdollinen rangaistus tuhoaa, yleensä nuoren, käyttäjän koko tulevaisuuden. Mutta aineen, minkä tahansa huumausaineisiin (laillisiin tai laittomiin) rinnastettavan, käyttöön yllyttäminen ja mainonta pitäisi kuitenkin kriminalisoida vahvasti ja mahdollisimman ankarilla rangaistuksilla. Jos kannabis laillistetaan, tulen varmasti kokeilemaan sitä ja hylkäämään sen kuten olen hylännyt turhina kaikki muutkin suomessa laillistetut päihteet.

Toivotan kannabiksen laillistamista vastustaville onnea yrityksessä estää kannabiksen laillistaminen. Ymmärrän täysin teidän huolenne ja näkökulmanne asiassa. Sosiaalisen suoriutumisen ja psyykkisen terveyden edes tämänhetkisellä tasolla pitäminen yhteiskunnassamme tulisi turvata. Mikä tahansa kemiallinen aine, jolla on vaikutuksia tajunnantilaan, tulisi kieltää. En tahdo esimerkiksi päivittäisillä työmatkoillani ajaessani, julkisilla liikkuessani, tai vain kävellessäni, kohdata henkilöitä, joiden käyttäytymistä en voi arvioida heidän ollessaan mahdollisesti päihteiden vaikutuksen alaisina. Tahtoisin kuitenkin vedota kaikkien teidän kannabiksen vastustajien omaan järkeen ja harkintakykyyn tässä asiassa; Jos kannabista valvottaisiin siinämäärin kuten alkoholia, olisiko riskit lopulta alkoholia suuremmat? Täyttyisivätkö päihdehuoltokeskusten paikat kannaholisteista Me emme kuitenkaan kukaan halua asua holhousvaltiossa, jossa joku tietää aina paremmin, mikä on kenellekkin parasta?

Kerrottakoot viellä se että kuulun raittiustoimen ohjaajien työryhmään ja minulla on kokemusta kentällä tapahtuvasta päihdetyöstä niin akuutissa, kuin kuntouttavassakin työympäristössä.

Lopuksi haluan sanoa että ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa elää. Toisten elämäntapoja tulisi oppia ymmärtämään vaikkei kaikkea aina hyväksyisikkään osaksi omaansa. Minusta elämä on parasta huumetta eikä se edes ole huumeista riskittömin.