Auttakaa pelastamaan Klemetskogin kyläkoulu!

Vieras

/ #48

07.10.2013 17:21

Klemetskog skola on perustettu vuonna 1900. Sillä on ollut suuri merkitys Tuusulan ruotsia äidinkielenään puhuville lapsille ja nuorille. Olisi todella lyhytnäköistä lakkauttaa kunnan ruotsinkielisen vähemmistön opinahjo kunnan taloudellisen suhdanteeseen vedoten. Kunnalla on yksi ruotsinkielinen päiväkotiosasto Kievarissa ja yksi ala-aste, missä ruotsinkieleiset lapset saavat hoitoa ja opetusta omalla äidinkielellä. Onko ruotsinkieliset todella niin suuri trasite kuntataloudelle että ainakin omaa ala-astetta ollaan lakkauttamassa. Näennäisistä säästöistä huolimatta kustannuksia syntyisi jatkossakin mm. koulukuljetuksista ja muusta kolunkäyntiin littyvistä kustannuksista. Onko kiinteistökustannukset ainoa todellinen säästökohde. Koulurakennuksia on korjattu ja kunnostettu vuosien mittaan. Kaikki tämä turhaan? Tuusula mainostaa itsensä kulttuuripitäjänä, tämäkö on osoitus siitä? Tässä maassa on aina korostettu äidinkielen suurta merkitystä lasten ja nuorten kehittymisen ja opiskelun kannalta. Eikö tämä pädekään kaikkien kielten osalta? Ruotsinkieleiset kuntalaiset maksavat veroa siinä missä muutkin kuntalaiset, mutta nyt vaikuttaa siltä, etteivät he saa vastinetta ainakaan opiskelumahdollisuuksien muodossa omalla äidinkielellä, omassa kunnassa.