Tienkäyttömaksut ja satelliittivalvonta eivät kuulu Suomeen!

60 Mm huruautoilua vuodessa

/ #68 Kauheita skenaarioita

15.10.2013 22:27

Jäin ensimmäisestä työstäni eläkkeelle. Nyt olen tehnyt keikkahommia saadakseni rahat riittämään. Olen siis mallikas eläkeläinen, kun jatkan työuraani, vaikka teoriassa siihen ei olisi pakkoa.

Eläkeläisten tulot ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vuosittain pienenneet palkansaajiin nähden, mutta meillä olisi ja on aikaa matkustaa ja liikkua, liikuttaa rahaa palveluihin, joiden tarjontaa meillä on ihan riittävästi.

Ohjataan käyttämään julkista. Ainoa "julkinen" ja kilpailukykyinen kuljetusvälinen olisi lentokone, kun junamatkat kestää vielä toistaiseksi tunteja pidempään eivätkä päätepysäkit ole lähelläkään niitä kohteita, joihin me eläkeläiset haluamme matkustaa kimpsuinemme ja kampsuinemme.

Vaihdoin vuosi sitten keväällä autoon, joka sopii paremmin kukkarolle, se on pienempi kooltaan ja kuluttaa puolet siitä, mitä edellinen. Siitä huolimatta tuntuu ryöväykseltä joka kerran, kun sen tankkaa. Jos näiden kaikkien päälle vielä pitää maksaa 3 euroa sataselle, niin ainoa vaihtoehto taitaa olla kotiin jääminen ja näivettyminen niin henkisesti kuin fyysisesti. Paljonko se maksaa valtiolle, kun olen laitostunut, jos ei ole varaa liikkua ja ylläpitää toimintakykyä, kierrättää rahaa ja maksaa pirusti veroja.

Joka vuosi maksan useita satoja euroja sairausvakuutusmaksua, korotettua sitäkin, kun olen eläkkeellä. Kaksi kertaa olen viimeisten kolmen vuoden aikana käyttänyt niitä palveluita, joita olen tuhansilla euroilla rahoittanut. Ei tunnu reilulta.

Solidaarisuusvero "ylisuurten eläkkeiden" leikkaamiseksi. Kilometrivero "liian pitkien autoilujen" lopettamiseksi... Mitähän seuraavaksi? Sehän jo tapahtuikin, että tulot pieneni reilulla kolmanneksella, mutta veroprosentti nousi.