Maidontuottajat ja kuluttajat: Valio pois Fennovoimasta

Alfa

/ #2 Todennäköisesti (toivottavasti) tarpeeton adressi

16.11.2013 06:54

Toivotaan että tämä adressi osoittautuu tarpeettomaksi ja Fennovoiman hanke kaatuu taloudelliseen mahdottomuuteensa. 50,24% "kotimaisuusaste" omistajapohjassa on varovaisestikin arvioituna turhan "reunalla". Se voi kaatua ulkomaiseksi projektiksi esimerkikisi Talvivaara Oy:n joutuessa velkasaneeraukseen tai konkurssiin.

Jos yli puolet tuotannosta menisi vientiin, kotimaisten osakkaiden jaettavaksi jäisi vajaa 600 MW teho. Suunnilleen kolmasosa vuoden 2010 periaatepäätöksen pohjana olleesta 1500-1800 MW tehosta. Ydinjäte jäisi kokonaisuudessaan Suomeen. Keskeinen poliittisen päätöksen kriteeri, "yhteiskunnan kokonaisetu" on hankkeen edetessä kutistunut hiiren mittakaavaan. Toisaalta... hanke ei ole edennyt: voimayhtiö ei omista kaikkea rakentamiseen tarvittavaa maata, ydinjätehauta puuttuu... yhtään rakentamiseen tarvittavaa viranomaispäätöstä ei ole tehty periaatepäätöksen jälkeen. Aikataulu on nyt 4 vuotta myöhässä alkuperäisestä.

Voimalan vuosituotannoksi on ilmoitettu 9 tTWh. 4.5 TWh jäisi Suomeen. Se on aika vaatimaton luku kotimaisilla energiamarkkinoilla. 600 tuulivoimalaa tuottaisi saman verran. Hehkulampuista luopuminen tuotti 1 TWh energiansäästön vuoden 2011 tilastojen mukaan, 22% Fennovoiman tuotantoa vastaavan määrän. EU:n energiatehokkuusdirektiivin vaikutukset näkyvät pikkuhiljaa sekä kotitalouksien että teollisuuden kulutuksessa