Jyväskylä ei talvikunnossapidä jalkakäytäviä 1.1.2014 jälkeen

Sus siunakkoon

/ #40 Virkamies

15.12.2013 13:23

Luulisi, että tontien omistajia kohdellaan jotakuinkin tasa-arvoisesti. Hiuksia ei tietysti tarvitse lähteä halkomaan, mutta maksujen suuruusluokka ja saadut hyödyt pitäisi olla jossakin suhteessa toisiinsa. Muutamia näkökohtia:
- Mäki-Matissakin jos satut asumaan sellaisen kadun/väylän varrella jossa on pyörätie selviät maksutta. Naapuri kyllä maksaa.
- Tien toisella puolella asuvat maksavat, toiset ei
- Kulmatonttien omistajat maksavat kahteen kertaan
- Kapupungin koneet ajavat tiet, mutta vieressä katukäytävällä ahertaa toinen kone. Miten näiden työ ajoitetaan, niin että syntyy kerralla selvää jälkeä. Tuottavuus ja tehokkuus lienee yhteinen päämäärä ? vai eikö sittenkään. Jos ei, niin ei ihme, että Jyväskylä talous sukeltaa.
- Aikooko kaupunki korottaa vuokratonttien vuokria ? Nehän hyötyvät tästä päätöksestä.
- Korvaako kaupunki omistustonttien hinnan laskun ? Niiden arvohan laskee verrattuna vuokratontteihin, pyörätietontteihin ja vastarannan tontteihin ? Arviotu kadunhoitokustannus esim 1000 euroa, pääomitettuna 5 %:n korkokannalla merkitsee 20000 euroa.

Päätöksen valmistelijat ja päättäjät voisivat ottaa aikalisän ja jalkautua asukkaiden pariin. Kaupunki on julkaissut sitä varten oikein kartan. Tässä päätöksessä ei harmita muu kuin huono valmistelu ja epätasa-arvoisuus. Missä on asiakasnäkökulma ja asukasnäkökulma ? Missä osallistaminen ? Minäkin odotan laskua ja yhteydenottoa. Jos joku palvelu loppuu ja se perustellaan ettei siihen ole varaa, niin samalla olisi voinut tarjota vastaavan palvelun hintalapulla varustettuna. Mutta onko niin, ettei kaupungin yhtiöiden tarvitse hankkia itse asiakkaita aktiivisesti.