Kannabis lailliseksi

Järvenpää

/ #1127

15.02.2009 16:58

Niilo Nisti, olisit voinut pasteta wikipediasta koko jutun kannabiksen ja keuhkosyövän riskeistä.
"Yhden kannabissavukkeen polttamisen on väitetty heikentävän väliaikaisesti keuhkojen ilmavirtausta jopa 2,5 - 5:n tavallisen savukkeen verran.[14] Tätä väitettä ei kuitenkaan tue kuin yksi kiistanalainen tutkimus jota ei ole vertaisarvioinnissa kyetty vahvistamaan. Kannabiksen ja keuhkosyövän yhteys on tiedeyhteisössä kiistanalainen kysymys. Tuoreen tutkimuksen mukaan yhden kannabissavukkeen polttaminen lisää keuhkosyöpäriskiä yhtä paljon kuin 20 tavallisen savukkeen polttaminen.[15] Kahdessa aikaisemmassa laajemmasa tutkimuksessa kannabiksen ja keuhkosyövän välillä ei ole havaittu tilastollista yhteyttä.[16][17] Kannabiksen höyrystäminen vaporisaattorilla polttamisen sijaan on tehokas tapa vähentää terveyshaittoja ja höyrystetteässä vältetään lähes kaikki väitetyt terveyshaitat jotka liittyvät sen polttamiseen.[18] Kannabiksen käytössä ruoassa tai juomassa ei savun hengittämisestä syntyviä haittavaikutuksia luonnollisestikaan ole. Äkillisiä yliherkkyysvasteita voi toisinaan esiintyä."

Mutta kuitenkin, olen itse ollut yläasteella kouluavustajana, kun sinne tuli poliisi pitämään huumevalistusta. Tupakan ja alkoholin hän ohitti heti alkuun sanomalla, että "No niistä on turha puhua, koska kaikki ovat jo niitä kokeilleet". Aika ihmeellinen näkökulma(?) Kannabiksesta hän sen sijaan sanoi, että yksi jointti aiheuttaa samaa tuhoa aivoille, kun 200 tupakkaa putkeen imettynä. Ihmettelin tätäkin, mistä lie tuonkin keksinyt. Tämän jälkeen hän jatkoi, että kolmen "kannabiskokeilun" jälkeen olet koukussa. Tässä vaiheessa mua alko suututtamaan jo aika paljon siellä kuunnellessa, mutta en kuitenkaan viittinyt esittää vastalauseita. Tämän jälkeen oli pakko uskoa, että koulujen huumevalistus on edelleen helvetin kaukana todellisuudesta. Koululaisille valehdellaan "huumeista" ja niiden haitoista samalla ohittaen alkoholin haitat, kun suurin ongelma tuntuu nykypäivänä olevan ryyppäävät alaikäiset. Ainakin lehtiotsikoiden mukaan.